25. 8. 2017

4x MINIRECENZIA: edícia Middle Grade


Jenny Han: Shug
Annemarie (alias Sugar alias Shug) má 12, čo je podľa nej perfektný vek na prvý bozk. Nič vážne. Len dať prvú pusu spolužiakovi Markovi.

Problém je, že Mark o nejaké bozkávanie nemá záujem. A keď už, tak so Shuginou staršou sestrou. Začína leto a namiesto zábavy s Markom naša hrdinka skončí doučovať problémového chlapca Jacka.

A klasika: ukáže sa, že Mark nie je taký dokonalý, ako si Shug myslela. A keď sa začne s Jackom viac spoznávať, zistí, že naopak má veľa spoločného s ním.

Toto nie je základ romantickej zápletky. Shug je v skutočnosti o tom, ako hrdinka prvýkrát otvorí pred svetom oči a začne si všímať veci, ktoré v detskej naivite predtým nevidela - čudný vzťah jej rodičov, otcove "služobné cesty", mamine zvláštne nálady, asi nie až tak dokonalý život krásnej staršej sestry.

Naozaj som nečakala, do akých hĺbok Shug nakoniec zájde. Čakala som nejakú lalala letnú knihu, dostala prekvapivo vážny príbeh o dospievaní. Od Jenny Han som kedysi dávno čítala trilógiu Summer (recenzia) a nikdy by som si ju so Shug nespojila, takže si trúfam povedať, že aj ak Summer hejtujete a máte chuť na middle grade, môže sa vám páčiť.

A ak jedného dňa vyjde v preklade, rozhodne by som ju podarovala aj nejakej dvanásťročnej slečne - je napísaná veľmi pútavo a o dospievaní píše tak krásne a s citom, ako som už dávno nevidela.

Kody Keplinger: The Swift Boys and Me
Kody Keplinger, revolucionárka, ktorá priniesla do YA sex a nadávky, napísala middle grade. Pamätám si, koľko ľudí to naštvalo. Mám Kody rada, ale aby mala hrdinka dvanásť, to fakt nie...

Každopádne. Dvanásťročná Nola sa celý život kamaráti s troma súrodencami od vedľa: Brian je starší brat, ktorého nikdy nemala, Canaan jej najlepší kamarát a najmladší Kevin rozkošné ukecané zlato.

Ibaže potom zo dňa na deň otec chlapcov od rodiny odíde. Každého z trojice bratov to poznamená po svojom: Brian zrazu takmer nie je doma, Canaan sa odrazu vláči s partiou chuligánov a Kevin začne mať psychické problémy.

Aj keď je to middle grade a postavy nenadávajú ani divoko nesexujú, The Swift Boys and Me stále má ten typický rukopis Kody Keplinger: zaujímavá zápletka, hrdinka s veľmi výrazným hlasom a prudko čitateľný štýl. V porovnaní s jej inými knihami je však táto asi najviac trpkosladká - Nola sa rozhodne, že musí chlapcov rozveseliť, ibaže veľmi rýchlo sa ukáže, že keď máte 12, niektoré veci sú nad vaše sily.

The Swift Boys and Me je nečakane smutná kniha, ktorá vás ovalí pocitom bezmocnosti. Priateľstvá sa rozpadajú a Nola musí čeliť novej realite, že ľudia sa menia. Je to teda zlá kniha? Ale vôbec! Len možno nie je niečo, čo by ste od middle grade so (zvyčajne) šťastným koncom čakali. A určite nič, čo by ste mali ako fanúšik Kody Keplinger vynechať len preto, že hrdinka má dvanásť.

R. J. Palaciová: Obyčajná tvár
Pod obálkou ako na post-apokalyptickom trileri sa skrýva príbeh o desaťročnom Augustovi, ktorý sa narodil so znetvorenou tvárou. Auggie je rovnako šikovný a inteligentný ako jeho rovesníci - ale ostatné deti sa ho boja a nechcú sa k nemu priblížiť. Ibaže škola volá. A s ňou nie len prvé priateľstvá mimo rodinného kruhu, ale aj detská krutosť.

Obyčajná tvár je jeden z tých príbehov, čo sú vraj síce pre deti, ale viac si ich vychutnáte vy, dospelí. Ideálne pri nich poplačete a motivujete sa do budúcna množstvom citátov o tom, ako sa postaviť nepriazni osudu čelom, ako každé zlo oplácať láskou... atď. Jo. Je to jedna z tých kníh. Ale nie úplne.

Napriek viac-menej rovnakej téme (hrdina má za sebou nejakú tragédiu, ale stále je láskavý a inšpiratívny) však na mňa táto zapôsobila oveľa viac, ako podobné citové dojáky. Ani po niekoľkých rokoch neviem presne povedať, prečo. Možno lebo autorka tak netlačí na pílu a neždíma z vás slzičku vždy, keď môže. Zároveň píše dostatočne dobre, aby príbeh ustál len na tom, ako Auggie a jeho rodina nástup do školy prežívajú a snažia sa jeden druhému pomôcť, a nejakú dodatočnú drámu vôbec nepotrebuje.

V blízkej budúcnosti by mal zaútočiť na kiná film a osobne neverím, že sa mu podarí vystihnúť tú "obyčajnosť" bežných školských dní, vďaka ktorej sa pre mňa Obyčajná tvár nestala len ďalším tuctovým príbehom plným citových drám. Čiže si zožeňte knihu. Má super slovenský preklad a stojí za to aj vtedy, keď "emóciami nabité príbehy" nie sú vaša šálka kávy.

Wendy Mass: Zakliate jedenáste narodeniny
Amanda a Leo sa narodili v ten istý deň a každé narodeniny oslavujú spolu. Teda oslavovali - minuloročná oslava skončila katastrofou a jedenáste narodeniny budú prvé, ktoré kamaráti oslávia oddelene.

Väčšina spolužiakov sa rozhodne ísť na oslavu k Leovi a Amandine narodeniny sú jedna veľká katastrofa. Keď si Amanda večer ľahne do postele, myslí len na jedno: Som rada, že je to za mnou...

Lenže ráno sa Amanda prebudí do toho istého dňa. A deň potom zase. A ak nepríde na to, prečo sa deň opakuje, bude strašné narodeniny oslavovať celú večnosť.

Zakliate jedenáste narodeniny sú asi jediná kniha na tomto zozname, ktorú je vyslovene pre deti a ako dospelý si ju asi veľmi neužijete. Čiže otázka sa mení na niečo iné: Užije si ju moje desaťročné škvŕňa? Podľa mňa áno. Príbeh má tú skvelú atmosféru, v ktorej sa hrdinke nič nedarí a všetko sa len zhoršuje, a keď konečne niečo vyjde, tešíte sa spolu s ňou. Naviac sa mi veľmi páčil slovenský preklad - stránky ubiehajú rýchlo a kniha sa dobre číta.

Ja sa časom pozriem aj na pokračovania - ktoré už síce nie sú o Leovi a Amande, ale som zvedavá, koľko rôznych katastrof môže hrdinky ďalších kníh na narodeniny stretnúť.

4 komentáre:

  1. Od Jenny Han som zatiaľ čítala len To All The Boys I've Loved či ako a páčilo sa mi, takže... Po tejto minirecke si na gr pridávam Shug.
    The Swift Boys and Me som mala v pláne a potom nemala a mala a- Teraz zase mám. Asi. Juj, nemám rada smutné knihy, ale niekedy ma to k nim aj tak ťahá. (Zvyčajne po tvojich recenziách, ehm ehm.)
    Aj ďalšia vyzerá zaujímavo, možno si ju niekedy vezmem z knižnice, ak ju uvidím.
    Poslednú asi vynechám - nedostatok škvŕňat v okolí. :D
    Super článok.:)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ja si zase chcem už dlho prečítať All the Boys, som zvedavá, nakoľko je to iné od tej Summer trilógie :D
      A jasne, Obyčajnú tvár stojí za to zobrať z knižnice :P

      Odstrániť
  2. Hej, všechny tyhle MG mam víceméně v to-read. :D
    Moc ráda čtu, že se ti Shug tolik líbilo. To aspoň vím, že bych si na ni měla brzy udělat čas. :)
    Hej, mě právě zaujalo, že Kody napsala knihu pro děti a chtěla jsem si ji právě kvůli tomu přečíst. :D
    Nad Wonder uvažuji už hodně dlouho. Teď se mi to připomnělo tím filmem. Takže... Uvidím, možná na to mrknu. :)
    Hm... Nepsala jsi tu už někdy o té knize od Wendy Mass? Já že měla pocit, že jsem se o ní dozvěděla u tebe. :D :)
    Hej a tím novým vzhledem jsi mě úplně vyšokovala. :D Jsem se lekla, že jsem na špatných stránkách. :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. To lebo máš dobrý vkus, preto ich máš v TBR :D
      Písala som o inej knihe od Wendy Mass - https://luu-ya.blogspot.sk/2014/11/pozdravujem-vas-lesy-hory-versovanych.html - ktorá je FAKT DOBRÁ, ale je veršovačka, takže pre veľa ľudí asi nič moc :-/
      Myslím, že ten predchádzajúci vzhľad to bol okolo 5 rokov :D A keďže je s tým milión starostí, garantujem, že najbližších 5 žiadne podobné šoky znova nebudú :D

      Odstrániť

Copyright © 2015 LuuYA
| Distributed By Gooyaabi Templates