5x MINIRECENZIA: edícia Divné knihy, o ktorých ste nikdy nepočuli  

Posted in ,

Môj posledný pokus zozbierať "edíciu" minirecenzií sa skončil Štvoricou horúcich noviniek

Dnes mi je potešením priniesť niečo úplne opačné. Neznáme, skryté, mimo prúdu toho, čo je práve IN... a tým pádom aj tak trochu nekonvenčné, šokujúce a divné. Knihy, o ktorých ste pravdepodobne nikdy nepočuli.

Laurie Halse Anderson: Catalyst
Kate je čistá jednotkárka, ktorej deň musí mať o 10 hodín viac, pretože to, čo stíha, je neskutočné: chodí do chemického krúžku, venuje sa priateľovi, pracuje v lekárni, má perfektný prospech a ešte sa aj po maminej smrti stará o domácnosť.

Ale prečo jej z Massachusettskej technickej univerzity ešte nenapísali, že ju prijímajú?

Kate ráno vstáva a večer zaspáva s nepríjemným pocitom v žalúdku. Zabudli na ňu. Jej prihláška sa stratila. Pomýlili na jej liste s výsledkami adresu. Niečo sa stalo a keďže si Kate nenechala žiadnu "poistku", nevezmú ju na vysokú.

A vtedy inému dievčaťu, Teri - Katinej spolužiačke, kleptomanke a všeobecne nenávidenej osobe v jednom - vyhorí dom. Teri a jej malý usoplený brat pristanú dočasne v Katinej izbe. Teri je neprispôsobivá. Otravná. Netolerantná. List z vysokej ešte stále nikde. Výsledkom tejto chemickej reakcie môže byť len jedno: výbuch.

Tri slová: Laurie Halse Anderson. Pamätáte si na Hovor! (-minirecenzia-)? Ako sa to celé krútilo len okolo nejakého nudného chodenia na výtvarku? A potom ste sa po konci pozreli späť a WOW?

Najlepšie na tom je, že je to super. Prekvapí vás to. Šokuje. V istom bode - tu presne v polovici - príde zvrat, ktorý zahrabe všetky vaše predstavy o smerovaní príbehu dva metre hlboko. Mysleli ste si, že to bude povzbudzujúci príbeh o tom, čo je v živote skutočná hodnota? Že dievčatá môžu byť kamarátky, aj keď jedna je dokonalá a jedna spoločenský vyvrheľ? Ha, ha, ha!

Najhoršie na tom je, že vám nemôžem nič viac povedať. Ak máte radi contemporary, ktoré sa nebojí zaťať do naozaj nečakaných tém, ktoré sa nebojí šokovať, ktoré nerieši romantickú líniu, ktoré sa zameriava na pocity a nie na dej... Laurie Halse Anderson si zaslúži pozornosť aj mimo toho, čo ju preslávilo.

Dana Reinhardt: Harmless
Tri mladé školáčky, jedna osudná noc. Anna, Emma a Mariah sa po zotmení vracali domov z príjemného posedenia v kaviarni... a cestou domov na ne zaútočil neznámy úchylák. Dievčatám sa podarilo utiecť.

No môžeme dovoliť, aby tento nebezpečný zločinec číhal na ďalšie nevinné obete? Do strehu, občania, do strehu!

V mestečku vypuká panika. V škole sú dievčatá chválené za svoj dramatický útek... a na polícii pečené varené pri identifikácii možných páchateľov.

Ibaže... všetko je to úplne inak. Anna, Emma a Mariah sa nevracali z kaviarne, ale z piatkovej párty. Zabudli na čas, spanikárili a cestou domov si historku vymysleli.

Harmless má fantastickú možnosť presne mi sadnúť do vkusu ako psychologicky ladený príbeh o dôsledkoch jednej nevinnej lži. Ibaže akonáhle sa vyčerpá úvod, ktorý som vám tu práve opísala, stratí autorka inšpiráciu a začne riešiť romantiku. Dobre. Nemám nič proti romantike, ale tá kniha - tá atmosféra, ten nápad, to strhujúce tempo! - mi sľubovala niečo iné.

A tak som nakoniec knihu dotočila do konca zvedavá len na to, čo budem čítať po nej. 

Caroline Bock: Before My Eyes
Claire má 17 a jej mama leží v nemocnici, otec je neschopák a starostlivosť o celú domácnosť a mladšiu sestru ostala na ňu.
Max má 17 a je syn úspešného politika, ktorý sa o syna zaujíma len vtedy, keď sa s ním potrebuje ukázať na verejnosti.
A Barkley má 21 a je príkladom skvostného amerického systému "zbraň do každého vrecka", pretože tam v prológu príde a všetkých postrieľa.

Zvyšok knihy je to typické "Pred", v ktorom máme akože odhaliť, čo k úvodnej/záverečnej strieľačke viedlo. Problém je, že k nej vedie akurát tak absolútna nuda. Claire je smutná. Nikto jej nechápe. Max je smutný. Nikto mu nechápe. Barkley je smutný. Ani jemu nikto nechápe. Claire a Max sa do seba zamilujú a môžu byť smutní spolu. Barkely nechápe, prečo nemôže byť smutný s nimi.

Before My Eyes by strašne rado bolo jedným z tých emocionálnych, pravdivých, očiotvárajúcich obrazov života dnešnej mládeže, ktorá má tajne obrovské problémy. Bohužiaľ, všetká tá obrovská dráma je plochá ako papier, na ktorom je vytlačená. Okej, hrdinovia naozaj majú veľké problémy, ktoré sa moc riešiť nedajú, ale keďže na seba len 300 strán smutne kukajú (a o jednom viete, že mu aj tak prepne), nedá sa s nimi veľmi sympatizovať alebo sa o nich aspoň zaujímať. Rovnako ako o celú knihu.

Melvin Burgess: The Hit
Daj si Smrť a ži naplno - posledných 7 dní tvojho života bude úžasných, plných adrenalínu a nespútanej energie... no a... posledných.

Smrť je hitom desaťročia. Droga, ktorá na 7 dní vybičuje telo na také maximum, až nakoniec nastane smrť. Adam nemá dôvod nad Smrťou uvažovať - žije fajn život, má super staršieho brata, a jeho kamarátka Lizzie mu možno konečne pomôže prísť o panictvo (jeho slová, nie moje)... No a potom sa to všetko pokazí.

Často sa mi stane, že mi niekto požičia knihu a všetko, čo k nej povie, je "Prečítaj to". Vo väčšine prípadov do toho idem úplne naslepo.

Pri tejto knihe sa mi zdalo, že som naslepo sadla na hojdačku. Začiatok - výborný.
Pokračovanie, v ktorom začne Adam riešiť stav svojich pánskych partií - not so much.
Bližšie nešpecifikovaný zvrat - jedným slovom óóóóó!

Ale vo zvyšku knihy sa to óóóóó pozvoľna pretaví v meh. Autor je strašne slabý (alebo strašne zvláštny) spisovateľ a z rukáva ťahá scény ako zo strašne zlých akčných filmov. Áno, mafia, výbuchy, dramatické umieranie a také veci znejú strašne cool, ale kedy ste niečo také naposledy videli spracované fakt dobre? Rozhodne to nebolo v kombinácii s vážnym riešením, kto s kým príde o panictvo.

The Hit má super nápad. Ale nemá toho oveľa viac: dobré postavy, realistické zvraty a hlavne dobrého autora.

Eva Márquez: Sweetest Taboo (Sweetest Taboo #1)
Isabel spoznala Toma, keď mala 15. Iskra preskočila okamžite - dlhé pohľady, opatrné "náhodné" dotyky, nevinné flirtovanie... Tom je dokonalý. Až na pár detailov: má takmer 40, ženu a dve dcéry a učí na Isabelinej škole.

Píše sa rok 1993 a jediný spôsob, ako sa Isabel a Tom môžu otvorene "porozprávať", je písať si listy. Začínajú roky zakázanej lásky, výmeny zaľúbených listov, skrývania sa a klamania.

Obyčajne to pri knihách býva tak, že dostanete svižný začiatok, rozťahaný stred a nadupaný koniec, ale tu je to presne naopak - stredná časť je perfektná, okraje sú meh. Úvod je jedným slovom desivý - Tom sa pozrie na Isabel, Isabel sa pozrie na Toma a hups, láska.

Akékoľvek chyby som ale schopná odpustiť preto, že sa mi strašne páčil štýl. Eva Márquez sa pre mňa stala jednou z autoriek, ktorých knihy idú do TBR automaticky. Hlavná hrdinka je veľmi príjemná, vzťah s učiteľom nie je ani predramatizovaný, ani príliš jednoduchý... a pozor na to... sú tam úžasné erotické scény. A keď ja poviem "úžasné erotické scény", myslím tým scény s nohami na zemi, ktoré sex nevykresľujú pár klišé vetami ako "splynuli sme v jedno telo a jednu dušu a okolo vybuchovali ohňostroje".

Všetko krásne však býva krátke, a tak príde otrasný a odfláknutý koniec. Príčinu som odhalila asi po pol roku, keď k pôvodne "stand alone" pribudli dve pokračovania. Ešte stále som ich nečítala, pretože mám pocit, že ma čaká len zbytočné naťahovanie.

Ak sa hrdinka zamiluje do svojho učiteľa, býva to vždy nejaký mladý sexoš. Ak chcete skúsiť niečo iné, kde stále vo vzduchu visí nevyslovená otázka, či Tom nie je len úchylák a Isabel nezneužíva, mám pre vás zaujímavého kandidáta.

This entry was posted on streda, januára 14, 2015 and is filed under , . You can leave a response and follow any responses to this entry through the Prihlásiť na odber: Zverejniť komentáre (Atom) .

9 komentárov

Úplne si ma navnadila na Catalyst, až tak, že si to zrejme prečítam, aby som vedela, čo sa po tom zlome :D
Inak aj to Sweetest Taboo znie celkom dobre, ja osobne môžem aj netradičné knihy a som zvedavá na ten ich vzťah, lebo keďže je medzi nimi taký veľký vekový rozdiel, môže to by dosť zaujímavé :) Takže ďakujem za tipy na ďalšie čítanie :)

Občas by ma zaujímalo, kde na tie knihy chodíš :D.

Moon - určite do toho Catalystu choď, pre mňa bolo čítanie taký ten permanentný pocit že "toto som tak dlho odkladala, och, ja som koza"... :D
Ten vekový rozdiel v Sweetest Taboo strašne super, autorka na to myslí a často je to tam cítiť, že to je veľmi netradičný vzťah, kde je jeden partner oveľa skúsenejší... veľmi sa mi to na tom páčilo. Vyskúšaj, budem dúfať, že aj tebe :D

Christine - eeeehm :D The Hit som dostala, tak to bolo neúmyselné... ale inak sa namiesto toho, aby som čítala to, čo všetci ostatní (a čo potom prečítané nemám a cítim sa strašne zaostalo), hrabem na GR v tých podobných knihách, pretože sa mi zapáči obálka... a postupne mi pri knihách ubúdajú ľudia, čo ich majú zapoličkované... až nakoniec skončím tam, kde sa ešte nikto z mojich priateľov nejakým zázrakom nevydal :D

Catalyst znie ako niečo, čo by som si celkom prečítala, pridám si to na GR.:)
"Barkely nechápe, prečo nemôže byť smutný s nimi." :DDD Pobavilo.
Ostatné knihy asi nebudú nič pre mňa, ale tie nápady sú fascinujúce.:D

Úprimne, riadne si ma navnadila na Catalyst a The Hit. Zneli ako celkom zaujímavé príbehy, takže ďakujem za tipy! :D

"...nechápe, prečo nemôže byť smutný s nimi." 8DDD no niekomu je súdené vyvraždiť zaláskovaných hrdinov bohužiaľ 8D
Oslovila ma akurát tá 1. v poradí, čo by som si aj prečítala, zvyšok nič moc teda.

Neliss - myslím, že by sa páčilo. A snažila som sa vybrať čo najzaujímavejšie nápady, také, čo nečakáš :D

Cherry Bee - tak potom dúfam, že sa The Hit bude páčiť viac :D

E_V_E - tak aspoň teda do tej jednej, dúfam, ak sa k nej jedného dňa dostaneš, bude sa páčiť :)

Ach jaj, najviac ma zaujala minirecenzia na Catalyst ja si to teraz jednoducho musím prečítať :'D

Lusu - tak do toho, do tohooo :D

Zverejnenie komentára

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...