7. 3. 2014

Sally Greenová: Half Bad - Polozlý (Half Bad - Polozlý #1)

Ak by som nemala pravidlo, že akúkoľvek zlú a nezaujímavú knihu nakoniec vždy dočítam, vyhodila by som Polozlého von oknom. Trikrát.

Pretože aj keď mám rada zvláštne začiatky, očividne nedrogujem dostatočne, aby som sa z tohto vysomárila. Minimalistické kapitoly, krátke vety, druhá osoba... moment, moment, stop. Som na strane 30 a neviem, o čo v príbehu ide, prečo o to ide, kde o to ide a ani KOMU o to ide... a tak mi prichádzajú na um myšlienky, či sa pred tou knihou bez postáv a bez deja radšej rýchlo neschovať. 

Myšlienky na druhé vyhodenie začnú z nevedomia presakovať v momente, keď odpovede na moje otázky odhalím. Nathan sa narodil do sveta, ktorý je delený na bielych a čiernych čarodejníkov. Každý čarodejník dostane v deň šestnástych narodenín nejaký skvelý dar - neviditeľnosť, zmenu podoby, čítanie myšlienok... a keďže sú čierni čarodejníci zlí, snažia sa bielych pobiť, zjesť im srdcia a schopnosti ukradnúť. Nathanov problém? Že je po rodičoch čierno-biely. Keď som sa dozvedela, že TOTO je číslo jedna minuloročného veľtrhu v Bologni, stratila som vieru v ľudstvo.

Zatváram oči pred chaotickým začiatkom, trápnou zápletkou, "originálnym" svetom a pozriem sa na štýl. Čo riadok, to veta. Čo veta, to 5-6 slov. Ak sa niekde dočítate, že sa Polozlý číta rýchlo, bez váhania sa pod to podpíšem - ktorá kniha sa nečíta rýchlo, ak má na strane 30 viet?!

Kniha imaginárne letí z okna tretí raz a ja sa cítim taká zdeptaná, ako dávno nie. Polozlý? Že iba polo... Horšie to už byť nemôže.

A ani nebolo.

Prvých 100 strán je nehorázne natiahnutý opis nehorázne natiahnutého životného obdobia, kedy Nathan dospieva. Polozlý Nathan nie je synom len "akéhosi" čierneho čarodejníka - Nathan je synom miestneho Lorda Voldemorta. Jeho detstvo je teda plné šikanovania, trápenia, komplikovaných vzťahov... ktoré musíte pretrpieť spolu s ním. Dej sa naozaj začína zhruba po prvej tretine - Rada bielych čarodejníkov rozhodne, že Nathan svoj dar na šestnáste narodeniny pre istotu nedostane. Ibaže Nathan ho potrebuje - a keďže mu biela časť rodiny nepomôže, musí sa vydať nájsť tú čiernu.

Nathana súri čas - otca musí nájsť pred šestnástymi narodeninami - v pätách sú mu bieli a cestu čiernym podsvetím poznajú len tie najväčšie krysy... a zrazu som sa od tej príšernej knihy, ktorá v predstavách trikrát letela von oknom, nevedela odtrhnúť. Ešte aj ten príšerný úsečný štýl knihe zrazu sedel!

Ak ulietate na temno-temnej atmosfére temných uličiek, bitiek, hrdinov zatvorených v klietkach, úplatkoch, podvodoch, vraždách... našli ste si nového miláčika. Ani po toľkých rokoch zavŕtaných v YA to nemám k čomu prirovnať - Polozlý je drsný, krutý, temný a naturalisticko surový.

Temná atmosféra a hromada akcie zakryje to, aká polozlá kniha Polozlý je. Dejová línia je vlastne nezaujímavý pochod z bodu A do bodu B. Svet? Bieli a čierni čarodejníci? Prosím vás... Nobelovku za literatúru dostane rýchlejšie aj vy. Postavy sú učebnicovo čierno-biele a Nathan je prakticky len chodiace vrece piesku (ani sa nečudujem, že ho ostatní tak radi mlátia). Autorka je debutantka a som si istá, že pred touto knihou veľa cviku nemala. Vidno to.

Ale tá atmosféra, och, tá atmosféry. Sú čierni čarodejníci naozaj zlí? Alebo by medzi ľuďmi žili úplne normálne, keby ich bieli stále neočierňovali? Stvorili "Lorda Voldemorta" jeho vlastné ambície, alebo predsudky a nenávisť bielych?

Nemôžem túto knihu odporúčať - lebo ak budete mať očakávania, nedopadne to dobre. Ale môžete ju skúsiť. Vďaka atmosfére je to niečo iné - a niečo iné je vždy trochu divné. Na Top 2014 to zďaleka nebude, ale neľutujem. A možno by som si prečítala aj pokračovanie.

Publikované pred vydaním knihy v slovenčine. Preklady sa môžu líšiť.

6 komentárov:

  1. máš tam zopár chýb, prečítaj si to po sebe ešte raz a oprav ak sa dá :) ale inak pekná recenzia :)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Júúj, radšej mi povedz :) Našla som si dva preklepy a viac už nevidím.

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Jesus. Vypadalo to tak dobre a ted tohle. Trochu se desim tu knihu cist. :D navic mi to z nejakeho duvodu pripomina nadherne bytosti, u kterych jsem stezi docetla prvni dil. I kdyz ta druha pulka vypada bezvadne...

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Keď to spomínaš, tak aj ja vidím podobnosť :D Neviem, ktoré sa mi páčilo menej, je to tak narovnako. Ale sú aj lepšie knihy o čarodejníkoch, ak mám pravdu povedať :)

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Ehm, tak toto ma popravde veľmi neláka, hoci niektoré momenty mohli byť dobré... Ale recenzia bola super.:)

    OdpovedaťOdstrániť
  6. V duchu som menila hodnotenie od dvoch hviezdičiek až po štyri - niektoré momenty boli ozaj dobré :D Ale zase, celkovo, čo ja viem... podľa mňa nebudeš banovať, ak si neprečítaš :)

    OdpovedaťOdstrániť

Copyright © 2015 LuuYA
| Distributed By Gooyaabi Templates