9. 2. 2014

Osveta o strašidle menom Young Adult

Položme si jednoduchú otázku:

Čo je to YA?

A nehovorme v termínoch ako "kniha pre mladých dospelých" alebo "kniha o dospievaní" alebo (a túto vážne milujem) "Twilight a jeho kópie".

Zamyslela som sa, čo je to Young Adult. A po rokoch obchytkávania rôznych názorov a teórií som sa dopracovala k trojbodovému a (zatiaľ) blbovzdnornému systému:

1) Hlavný hrdina je v "teen" rokoch a ešte neskončil strednú školu
2) Príbeh má elementy Bildungsromanu
3) Kniha nie je cielená na detské/dospelé publikum

Každé pravidlo má svoje výnimky (do ktorých sa teraz idem pustiť), ale odfajknite všetky tri body a musela by to byť veľmi divná kniha, aby nebola YA.

Stret kultúr
YA sa tematicky centrujú okolo života mladých ľudí - ibaže život amerického skoro-dospeláka má trochu iné vrcholy, ako život toho slovenského. Takže ako YA vymedziť?

Na Slovensku si môžete vziať pätnástku (s občianskym preukazom vás už nemôžu brať za dieťa), prechod z deviny na strednú školu a osemnástku, dospelosť.

V Amerike máte prvý zlom skôr, v trinástke, keď sa z vás stane thir-teen-ager. Prechod z "Junior High" na "Senior High" (teda akoby z deviny na našu strednú) nie je až taký zaujímavý ako oslava sladkých šestnásť. Osemnásť síce nie je pre anglofónny svet zaujímavých vôbec, ale v tom istom čase sa veľmi rieši odchod na vysokú školu, čo dôležité je.

Každý z týchto momentov je skvelý štart príbehu - istý krôčik k dospelosti, istá zmena. Nepochybujem, že keby som urobila nejaký graf podľa veku hrdinov, narazila by som na Slovensku na 15 a 18 a v Amerike na 13, 16 a 18. Čím starší hrdina, tým vážnejší a komplexnejší pohľad na svet.

Ale keďže dospelosť v anglofónnom svete začína číslom 21, vžilo sa pre YA vekové rozhranie 13-21. Tu vstupuje do hry New Adult, nový žáner, ktorý bol pôvodne zadefinovaný ako "prvé kroky v dospelosti" a toto delenie rozštiepil na 13-18 a 18-21. No ale, čo keď má hrdina práve 18? Je to New Adult? Je to Young Adult? Ako to rozlíšiť?

New Adult nanešťastie behom roka zmutoval na synonymum "mladí majú sex". Je tam sex? Je tam hrdinka s tragickou minulosťou? Vydal to autor ako self-published? Je to New Adult! Keď nedávno niekto na GR označil jednu z klasík YA žánru s pätnásťročnou hrdinkou za NA "lebo sex", padla mi čeľusť. Je veľmi otázne, čo New Adult je a čo nie, ale ak by som mala rez robiť ja, spravila by som ho inak.

Ako dolná hranica je spomínaných 13 akceptovaných tak nejako všeobecne - "teen kultúra", prechod na "Junior High School" - dva veľké, paralelné zlomy, ktoré doteraz nemajú v živote človiečika obdobu. Na Slovensku je to trochu zložitejšie, ale poďme na to obsahovo - málokedy narazíte na knihu s dvanásťročnou hrdinkou, ktorá by už riešila lásku alebo trochu komplikovanejšie témy. V trinástke to už také nezvyčajné nie je.

Ale za hornú hranicu by som nebrala vek, ale moment - ten moment, kedy 17, 18 alebo 19 ročný človek vypadne zo strednej školy. Sťahujete sa na internát, hľadáte si prácu, škola už nie je len o ulievaní sa - je to väčšia zmena, ako keď máte v maturitnom ročníku sex. A preto pre mňa New Adult začína až tu - po strednej.

Krok za krokom k dospelosti
Rada by som si túto ideu privlastnila, ale nie je moja - čítala som ju na internete. Jej autor vypozoroval fakt, že aby sa kniha dala pokladať za YA knihu, musí sa jej protagonista nejakým spôsobom psychicky vyvinúť. Iným slovom - Young Adult kniha je Bildungsroman.

Priehrštie tém je nekonečné a obsahuje prakticky všetko, čo mladého človeka nejako zmení - najčastejšie vzťahy. Jedno z najošúchanejších klišé, ktoré sa už preto prestáva používať, je "najlepšia kamarátka od škôlky", s ktorou sa hrdinka kamaráti už len zo zotrvačnosti, a stretnutie nového typu človeka, s ktorým sa hrdinka skamaráti kvôli sebe. Odtrhnutie sa od starého spôsobu života, dupnutie si o zem, zistenie, čo vlastne v živote hľadá... nemusí to byť len o romantike.

Niektoré knihy moralizujú viac, iné menej. Top novodobou módou (ktorú z duše nenávidím) je použiť psychicky zúboženú hrdinku, ktorá v závere knihy zistí, že je vlastne krásna, inteligentná a milovania-hodná... ale len preto, že jej to povie chlapec. Ako sa hrdina "na konci správa dospelejšie" je vlastne celá pointa.

Pre koho píšeš?
Niekde v USA žije nehorázne populárna autorka Karen Marie Moning. V českom preklade môžete jej meno zaregistrovať na sérií s názvom Horečka - anglicky Fever - čo je päťdielna urban fantasy pre DOSPELÝCH.

Autorka tejto série je schopná zakomponovať sex-scénu aj do prechádzky do potravín. A, nie, nie je to Fifty Shades - po meste sa "len" pohybujú nadržané víly. Séria je fakt dobrá, fakt strašidelná (tie nadržané víly vás chcú usexovať na smrť), má fan-tas-tic-kú mytológiu a romance pribúda tak pomaly, až začnete premýšľať, či nejde do mínusu. Čiže - ak "môžete" čítať 18+, jednoznačne odporúčam.

V roku 2012 vydala autorka prvý diel spin-off série, ktorá na Horečku/Fever nadväzuje. Zase je tam plno sexu a ešte viac vnútorností (a nie vždy oddelené jedno od druhého) - ale nová hlavná hrdinka má 14.

Je to YA?
Nie.

Hrdina novej knihy Neila Gaimana má 7 rokov a nie je to kniha pre sedemročné deti a nie je to ani kniha pre mládež (= Young Adult). Je to kniha pre dospelých. Ak je hrdina v teen rokoch a chodí na strednú školu, ak je kniha Bildungsroman a rieši sa psychologický vývoj, ale vaša kniha je mierená na dospelého čitateľa, NIE JE to Young Adult. Izba od Emma Donoghue, Nech vojde ten pravý od Johna Ajvide Lindqvista, X kníh od Stephena Kinga... Nečítali ste Young Adult. Čítali ste knihu rozprávajú z pohľadu nedospelého hrdinu.

Čo YA nie je?
Kniha, ktorá je plná chýb, jednoduchá, povrchná, nedomyslená a v prvej osobe.
Odpoviem otázkou: Kde sa vzal trend, že kniha pre dospelých zlá byť môže, ale zle napísaná YA kniha = zlé YA všeobecne?

Čítala som nedávno YA knihu, ktorú napísala veľmi slávna autorka pre dospelých. A nevychádzala som z údivu. Akoby autorka predpokladala, že tínedžeri tú knihu nepochopia, ak ju napíše normálne. Takže hrdinka je ubľabotaná žaba, ktorá musí každý fakt trikrát vysvetliť, zhodnotiť prínos pre jej ľúbostný život a odsek "zabiť" nejakou slangovou hláškou. Pretože takto nejako asi majú YA knihy vyzerať.

Pripadala som si, že zo mňa autorka robí idiota.

A potom náhodou takáto kniha dostane vďaka menu známej autorky viac reklamy ako Cat Clarke, Jerry Spinelli, Tabitha Suzuma, Laurie Halse Anderson a mnohí, mnohí iní. A je to.

YA je pre mládež, pretože mládež knihy pre dospelých nedokáže stráviť. Ale nebojte sa, deti, to prejde :)
Samozrejme. Stačí sa mi pozrieť na akýkoľvek výklad noviniek "Svetových bestsellerov" v ľubovoľnom kníhkupectve a okamžite so strachom bežím k YA. Lebo čo ak by som ich nepochopila!

Romantický zamilovaný príbeh.
YA môže byť sci-fi, YA môže byť fantasy, YA môže byť romantika. Že je v hromade YA romantická línia je výsledok toho, že mladé autorky píšu pre mladé čitateľky, nie toho, že romantická línia je povinný aspekt. Knihy bez romantiky sú potom očividne hardcore dospelácke, že.

Kniha o tínedžeroch bez sexu.
Poznám jeden skvelý komiks - skupina Európanov a Američan hrajú brutálnu videohru. Hra ukazuje krv, príšery, vnútornosti, mŕtvoly, vraždenie... a všetci Európania sú v každom ďalšom panele vydesenejší a vydesenejší, zatiaľ čo Američan unudene vzdychá - až kým sa na obrazovke neobjaví nahý muž a Američan je najväčšia hysterka, ktorá vydesene kričí JESUSFUCKINGCHRIST, A PENIS - NOOOOO!!!

Pre tento a množstvo iných skvelých komiksov navštívte Scandinavia and the World, ale tá situácia je taká trefná, že som si ju nemohla odpustiť. Mučenie, smrť, vojna... okej. Sex? NOOOOOO!!!

Našťastie, not so anymore. Asi pred dvoma rokmi prišla malá revolúcia, po ktorej sú už sexuálne scény pomerne bežné. Väčšina autorov síce odvráti a celý sex odflákne troma bodkami a sekom do "rána po", ale slušná, otvorená, realistická sexuálna scéna už nie je taká nevidená. V knihe od európskeho autora je prakticky čakaná. Tabitha Suzuma, Sarra Manning - máte slovo.

Ostáva mi už len záver na osobnú nôtu
Keď už YA, prečo nečítaš niečo kvalitné, napríklad Marka Twaina?
Keď som mala 12-15 rokov, čítala som Julesa Verna, Henryka Sienkiewicza, Arthura Ransomea, Lucy Maud Montgomeryovú, záhadné knihy s písmenami S T O P Y a prakticky všetko, čo sa našlo. Dokonca aj toho Marka Twaina. 

A poviem ti pravdu, milý dospelák - všetky tie knihy by som vtedy bez váhania zapredala za Súmrak. V kútiku duše som vlastne rada, že sa prekladá Škola noci alebo Upírske denníky - pretože v tom veku som sa šla potrhať za všetkým, čo tu nebolo tridsať rokov predo mnou. Bolo mi jedno, že Traja pátrači sú napínaví a dobre napísaní a originálni a kvalitní - ja som chcela čítať o dievčatách. O prvej láske. O bozkávaní. O strednej škole a diskotékach a o tom všetkom, čo ma čaká, keď o pár rokov vyrastiem.

Keď sa ma ľudia v 3D svete spýtajú, akú knihu som naposledy dočítala, rozbehnú sa mi v hlave všetky kolieska, len aby som vytiahla z archívu niečo dospelácke, všeobecne známe a najlepšie ocenené rokmi alebo Nobelovou cenou, len aby sa konverzácia automaticky neznížila na rovinu rozhovoru s domácim zvieratkom.

Čo keby som povedala, že mám rada Upírsku akadémiu? Keďže sa o nej väčšina ľudí dozvie vďaka filmu, 1.) s paranormálnou témou (Twilight!) 2,) podľa knižnej predlohy pre mladých (Twilight!), 3) a ešte aj o upíroch (Twilight!), môžem sa aj na hlavu postaviť a pred dopredu zaujatými budem slečna bez vkusu vždy len ja. Ak chcem upírov, prečo si radšej neprečítam Draculu? Alebo inú kvalitnú klasiku?

Teší ma aspoň jedno - lepší sa to. Kým ešte tak pred rokom bola skratka YA mimo nadšencov sprevádzaná (minimálne imaginárnym) vracajúcim smajlíkom, dnes je to o niečom inom. Príkladom za všetko je, že či už YA čítate alebo nie, dozvedeli ste sa nového oveľa menej, ako ste čakali.

17 komentárov:

  1. Moc pěkný článek!
    Nebaví mě, jak YA knihy kritizují lidi, kterým to očividně není určeno. Nejhorší je, že takový si přečtou jednu knihu z YA a srovnávají to s knihami z úplně jiných žánrů, což mi přijde nesmyslné. Když už chci hodnotit YA knihu, měla bych mít ten žánr načtený, abych měla s čím srovnávat. Také mi vadí, že spousta lidí si myslí, že YA = nekvalitní kniha. Jistě, některé YA knihy jsou hrozné, ale jiné jsou vážně dobré.

    Co mi ještě vadí je odsuzování těch filmových adaptací jen kvůli tomu, že předlohou je YA kniha. Já chápu, že milovníky filmů zrovna netěší, když je těch adaptací tolik a tak, ale z těch různých názorů je prostě silně cítit, jak film dopředu odsuzují jen kvůli té knize. Nebo pak knihu odsoudí kvůli filmu, to je taky blbost.
    Ono srovnávání jakékoliv upířiny s Twilight je už hodně otravné. Nejvíc mě dostává, když s Twilight srovnávají třeba Nástroje smrti nebo Hunger Games - to už mi tuplem přijde směšné.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Čo dodať... perfektný článok a malo by to byť must-read pre každého obmedzenca presvedčeného o svojom neskonale dokonalom prehľade.

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Skvělý článek! Jsem se zase pobavila :D

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Myslím, že tvůj článek mluví z duše nejednoho čtenáře YA. Ale některým lidem to stejně nevysvětlíš a i nadále si budou myslet, že prostě co jsme to za ignoranty, kteří čtou takové nesmysly...
    Nedávno jsem si byla vyzvednout na poště balíček z "Bookdepo" s několika YA knížkama a po cestě domů jsem potkala kamaráda - taky velkého čtenáře, který chtěl vidět, co mi přišlo za knížky. Když ale uviděl na jedné z knížek nápis "pro fanoušky Twilight", tak se na mě divně podíval a překvapeně se ptal, proč čtu takovej brak.
    Máme spolu dost podobný vkus na ostatní knížky, ale můj zájem o YA stejně nikdy nepochopí. A já nemám sílu to všem pokaždé dopodrobna vysvětlovat, protože on vlastně stejně nikdy nikdo moc neposlouchá, co říkám. U některých lidí YA = Twilight = hrůza/děs/kravina a tím to hasne a nevysvětlíš nic.

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Scandinavia and the world! Znám, Humonina tvorba je zajímavá. Zajímá se o současné dění ve Skandinávii, ale i o mytologii.
    Tohle je dobrý článek, docela podrobný.

    OdpovedaťOdstrániť
  6. páni, skvělý článek. Skoro je mi líto a stydím se za to, jak odsuzuju YA. :D Nevím, asi jsem narazila právě na ty pitomé YA a vážně kvalitní se mi vyhýbají, ale já je prostě nemusím. Jednoduše ne, potřebuju špinavou, složitou a geniální fantasy. :D
    Na druhou stranu, četla jsem nedávno Rithmatist a tohle mě donutilo uvažovat nad tím, jaké poklady YA může schovávat. :D

    OdpovedaťOdstrániť
  7. Kristie - tá časť s filmami je veľmi dobrý postreh - na CSFD je nemožné prečítať si recenzie na jediný film podľa YA predlohy, aby ho niekto neporovnával s Twilightom. Rovnako kvalitný film pre dospelých s rovnakou témou si neužije toľko uštipačných komentárov, ako film podľa YA knihy. Strašne spravodlivé. A profesionálne.

    Jillian - ďakujem :D

    Neliss & Wolf Draven - myslím, že ma na tom všetkom štve ešte jedna vec - že akonáhle začnete čítať YA, sú všetky ostatné knihy pre druhého človeka neviditeľné. Raz YA, navždy YA.

    Storycollector - hej, aj ja ju mám veľmi rada, možno ešte viac než Škandináviu som mala rada ten komiks o fialovej chobotnici, to bolo tiež výborné :)

    OdpovedaťOdstrániť
  8. moira - tak kde je problém, čítaj špinavú, zložitú a geniálnu fantasy :D (nemysleno zle, ja ju mám tiež rada :)) Pokiaľ človek o YA knihe povie, že nie je dobrá, pretože NIE JE dobrá, a nie pretože je YA, nie je na tom predsa nič, za čo by sa trebalo hanbiť :)

    OdpovedaťOdstrániť
  9. K tomuto článku mi nedá nevyjadriť sa a dúfam že nebudem zlá.
    Ide mi už na nervy ako každý hundre na YA knihy. Ako každý vraví že nemajú zmysel, ako každý vraví žeby som mala siahnuť po nejakej užitočnej knihe ktorá mi dá niečo do života. Naposledy čo som počula bolo: "Prečo si radšej nejdeš prečítať niečo zaujímavé ako napríklad históriu?" Ako prosím? Históriu? Čo ma chcete vrátiť späť na základnú školu?
    Čo je natom že mám zachviľu 20 rokov ale má bavia stredoškolské lásky, smiešne hádky medzi najlepšími kamarátkami, nerozhodnosť hlavnej hrdinky medzi výberom šiat na prvé rande? Každý sa venuje tomu čo ho baví, a keď ma raz bavia YA knihy tak ma bavia a .. a nemalo by ma zaujímať čo si iný myslia, ale čo je veľa to je veľa. A čo je ešte lepšie keď počujem povrchné reči o tom čo čítam pritom tá dotyčná osoba číta to isté. Toto je tá vec ktorá mi už ide sakra na nervy a nebaví ma skrývať to čo čítam a tváriť sa že som expertka v knihách a čítam len to čo má naozaj cenu a číta to každý Ing. -_-
    A ešte jedna vec ma neskutočne vytáča a to je to, že človek nemôže poriadne vyjadriť svoje pocity z knihy. Môžem povedať že po niektorých dočítaných knihách som sa správala ako hlavná hrdinka v knihe ktorá mala v hlave seno. A z mojej hlavy je niekedy mind-blowing a čo. Kedy si budú konečne ľudia robiť to čo chcú? ...
    Okey, možno si každý robí čo chce len ja nie lebo ja sa vždy prispôsobím. Ale čo sa týka tých YA kníh a tvoj názor.. tak úplne súhlasim.

    OdpovedaťOdstrániť
  10. Veľmi pekný a výstižný článok 8) Ja za YA považujem knihu, kde je hlavná hrdinka 16-18 ročná, rieši hlavne lásku a vzťahové problémy a kde sa nejakého komplexnejšieho a logického problému proste nedočkám 8D Za NA už považujem hrdinka z VŠ, prípadne teda pracujúce, dospelejšie, lepšie uvažujúcejšie aj keď taktiež robia chyby v mene lásky a tiež kde je o niečo viac sexu. Napríklad taká Čierna labuť vzlieta od Lee Carroll je síce o staršej hrdinke, ale tá mi často pripadala ako nejaká pobláznená teen, ale riešila aj tie dospelácke problémy. To je pre mňa niečo medzi YA a NA. Vyslovene NA sú pre mňa Nočný lovci a za YA považujem aj Upírsku akadémiu ale aj Divergenciu. YA žáner mám rada, aj keď som vekovo už niekde vyššie, stále sa pri takýchto knihách dokážem odreagovať 8)

    OdpovedaťOdstrániť
  11. Báška - tiež mi vadí také to škatuľkovanie, že keď čítam YA, som divná. Aj keď ku mne sa skôr ľudia stavajú s takým postojom "obdivujem ťa, že tie drísty dokážeš čítať a ešte aj písať," čo je možno svojim spôsobom lichôtka, ale vadí mi to ešte viac.

    E_V_E - asi sa nezhodneme na tom rozdelení, ale zhodneme sa, že si obe YA užijeme :D

    OdpovedaťOdstrániť
  12. Hmmm sice jsem se v tom Tvém sáhodlouhém výkladu trochu ztratila, ale nevadí :) Já obecně taky moc nemusím YA, ale to proto, že už to není pro mě, prostě to většinou moc nečtu, ale zase patřím mezi ty, co to všude brání, protože je skvělé, když mladí lidi v tomhle věku čtou a každý někde začínal, já u dívčích románků a Stop hrůz, tak proč ne YA knihy, záleží na výběru tak jako v každém žánru i tady se najdou lepší a horší kousky! :)

    OdpovedaťOdstrániť
  13. Ja som začínala presne tak isto, Stopy hrôzy, Enid Blytonová a Medzi nami dievčatami :) A to bolo vtedy v podstate všetko, preto ma teší, že ľudia teraz nie len čítajú, ale majú aj väčší výber. Aj keď občas označím nejakú preloženú knihu za strašnú, stále som istým spôsobom rada, že tu je a niekto si ju prečíta a môže si prečítať niečo podobné a čítať čítať čítať... neskôr sa môže presunúť na iné knihy, ale ak chce niekto čítať YA, som za to, aby mal tú možnosť :)

    OdpovedaťOdstrániť
  14. Tlieskam!!!I keď som bola na začiatku trochu zmätená, že či sa sama nepletieš, ale potom som si uvedomila o čo ti ide a som happy jak dva grepy. Úžasný názor, úžasné vysvetlenie a ešte ten koniec, čo je úplná pravda aj o mne! Teda, nebojím sa že sa to nehodí na viacero tínedžerov...YA som ako žáner však začala vnímať až nedávno a viem že sa presne zadefinovať nedá...proste nejdem sa k všetkému vyjadrovať...skvelý článok a dúfam že si ho prečíta čo najviac ľudí a pochopí konečne veľa vecí...

    OdpovedaťOdstrániť
  15. Mala som s tým začiatkom sama problémy - je to vidno, však :D Nie je to práve najšťastnejší úvod, ale zase som ho potrebovala mať a je to zložité povedať v pár slovách... som rada, že si sa cez to prehrýzla :)
    Interná informácia - článok má 3x vyššiu návštevnosť ako moje zvyčajné články, takže tak trochu dúfam, že sa dostal do širšieho okruhu ako sú pravidelní čitatelia :)

    OdpovedaťOdstrániť
  16. Tak toto by chcelo vylepiť ako plagáty po celej republike! Bravo!

    OdpovedaťOdstrániť
  17. Neznášam, keď si chcem prečítať nejakú NA knihu a je v podstate plná sexu. Neznášam to. Aj preto sa radšej obraciam na YA knihy, i keď ma už prestávajú baviť.
    Ja mám tiež ten istý problém, o ktorom si tam dole písala. Je to smutné, ale je to tak.

    OdpovedaťOdstrániť

Copyright © 2015 LuuYA
| Distributed By Gooyaabi Templates