11. 7. 2013

Sarah J. Maas: Trón zo skla (Trón zo skla #1)

Celaena Sardothien určite nečakala, že jej kariéra najslávnejšej nájomnej vrahyne na svete skončí takto: vo väzení. Endovier je však väzenie len na papieri - v normálnom väzení sa asi neuzatvárajú stávky, či vás do troch mesiacov skosí hlad, smäd, choroba, znudený strážnik, pokus o útek alebo samovražda. Endovier je rozsudok pomalej a bolestivej smrti.

Napriek tomu prežila Celaena v Endovieri už rok. To samo o sebe stačí na to, aby za ňou pricestoval princ Dorian s ponukou, aká sa neodmieta. Na kráľovskom dvore sa chystá veľký turnaj, ktorého sa šľachta zúčastní prostredníctvom zvolených zástupcov. A Dorian chce Celaenu. Ak Celaena vyhrá, povýšia ju do pozície kráľovského vraha a o pár rokov bude zase slobodná. Čo je vždy lepšie, ako hniť v Endovieri, nie?

Celaena síce ani na okamih nezapochybuje, že jej rozhodnutie bolo správne... ale vo mne Trón zo skla prebúdza malého schizofrenika. YA to s fantasy nevie a Trón zo skla nie je výnimka. Tešíte sa na nervy drásajúce turnajové súboje, hľadanie spojencov a eliminovanie nepriateľov? Nechápem, prečo niečo také od fantasy vôbec čakám, lebo Trón zo skla je to, čo YA fantasy vždy: vysedávanie v knižniciach, túlanie sa po hrade, tancovanie v úžasných róbach, koketovanie s princom a hrdinkino "spojenie smrteľného nebezpečia a nadpozemskej krásy, ktoré vyráža dych".

Neexistuje zbraň, v ktorej by Celaena nebola majsterka. Neexistuje uštipačná poznámka, ktorú by nevedela oplatiť. Muži na ňu zásadne narážajú v momente, kedy majú možnosť oceniť jej inteligentný pohľad, hru na klavír, ladné pohyby alebo (čo sa ešte nestalo, ale je to iba otázka času) hebkú pokožku pri vstupe do kúpeľa. Tragickú minulosť zvláda s odhodlaním, vďaka ktorému je ešte príťažlivejšia. Séria má mať 6 častí ak sa v roku 2017 ešte stretneme, určite zistíme, že Celaena je stratená kráľovná z Dávneho Proroctva a jej osudom je dojímavá obeta za svetový mier. Taká dokonalá hrdinka si o to priam koleduje.

Dávam vám týždeň, kým zabudnete, o čom táto kniha bola. Iste, utkvie vám v pamäti 5 kľúčových scén - ale čo zvyšok? Tá kniha má 400 strán! Turnaj, ktorý kniha sľubuje, autorka ku koncu odbije s "včera sme hádzali dýkami a najslabší súťažiaci vypadol" a venuje sa rozvíjaniu vzťahov a príprave pôdy pre ďalšie diely. Málo akcie, veľa upretých pohľadov a maznania sa so šteniatkami. Trón zo skla v tom najnegatívnejšom svetle.

A predsa mám schizofrenické dôvody, prečo sa mi to páčilo.

Ak autorka jednu vec naozaj neodflákla, bude to worldbuilding. V dospeláckych fantasy je to povinná výbava, ktorá nestojí za pozornosť - ale v YA? Ooooh. 90% fantasy svetov je v YA vybavených štýlom, "My žijeme v Kráľovstve A, vedľa nás je Kráľovstvo B a občas si zabojujeme." A keď zrazu príde systém mágie, duchov, démonov, náboženských zvykov, kráľovská genealógia a geografické a sociálne usporiadanie spoločnosti, ktoré autorka dôveryhodne servíruje len tak mimochodom a predsa so skalopevným presvedčením... Ooooh nie je správne citoslovce. Mhhhhm sa hodí viac.

Príbeh môže byť mizerný a hrdinka Mary Sue, ale na forme sa autorka nadrela. Ak si mám vybrať medzi obsahom a formou, vyberiem si formu - dobrá forma predá aj mizerný obsah, ale najsamlepší obsah zlá forma pokazí. Každé slovo je vybrúsené a dosadené do vety tak, aby zaň ďalšie dosadlo čo najlepšie. Príbeh sa možno zvrtne od turnaja preč, ale aj skúmanie okolia sa dá považovať za dej. Nevídané plus sú postavy - v žiare Celaeninej dokonalosti síce ostatné postavy strácajú reč, ale ich prítomnosť je cítiť. Vzťahy sa rozvíjajú tak krááásne pomaly, že aj keď autorka začne rysovať ľúbostný trojuholník, na konci knihy z neho vidíte stále len vrcholy - a že to bude Dorian, s kým Celaena nakoniec skončí, môže byť pokojne len zastierací manéver, ako nakoniec druhého pána viac oceniť. 

A preto som rozhodnutá so sériou pokračovať. Pretože forma je dobrá a Sarah J. Maas sľubná.

Celú dobu tak premýšľam, či Trón zo skla nie je iba fantasy pre dievčatá, čo by inak fantasy nevyskúšali. Silná hrdinka, zameranie na vzťahy, romantické bály a fantasy len na okrasu - zdá sa mi to za týmto účelom ako dobrý mix. Ak ste rokmi otrhaný fantazák, tak vám ju nie len že neodporúčam - ja vás pred ňou varujem. Moje nadšenie je spôsobené viac-menej tým, že fantasy je v YA spracovaná mizerne a Trón zo skla je len nadpriemer.

Odporúčanie pre druhú stranu, YA čitateľov: choďte do toho. Ak máte radi Mariu V. Snyder, je 95% pravdepodobnosť, že sa vám bude páčiť aj Trón zo skla. Nechce sa vám púšťať rovno do knihy? Počas reklamnej kampane pred ňou vyšli štyri cca 100-stránkové novely, ktoré sledujú Celaenin život pred neslávnym Endovierom. Šestnásťročná Celaena je o stupeň nepríjemnejšia a Mary-Sue-zovitejšia, ale inak si vyskúšate všetko to dobré, čo sa mne páčilo - atmosféra, reálie, postavy a vzťahy.

16 komentárov:

  1. Hm, teraz váham.:D Podľa anotácie ma to zaujalo, plusy znejú skvele, mínusy by som asi prežila, ale tá dĺžka - knihy i série. -.-" Zatiaľ to asi nechám tak a možno budem mať niekedy chuť si ju prečítať.:) Ale pekná recenzia.^^"

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Hejže, tá dĺžka série -_- Keď som začínala ja, bol klasicky na GR len jeden diel a mala to byť trilógia - a teraz pozriem a 6. Au.

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Tak teď nevím... Od Marii Snyder se mi hrozně líbilo Poison Study, ale přes Magic Study jsem se nemohla dostat... V poslední době mám hrozné problémy s druhými díly - Magic Study, Unravel Me, Zasvěcená, Drakie, druhý díl Soul Screamers... Jediné, co se mi za tenhle rok líbilo z druhých dílů je Pandemonium. Se třetími díly nemám problém, ale druhé... :/ Asi si budu muset přečíst toho Maze Runnera, to by se mi zřejmě mohlo líbit :D
    Mimochodem, já si to taky pokojně čtu "Celaena", a že takhle foneticky to asi nebude, mi bylo doteď šumafuk... Já si vůbec všechno čtu jak chci. Hádám, že teprve film TMI mě odnaučí říkat "džejc" :D A kdybych měla napsat svojí přezdívku tak, jak ji vyslovuju, tak by to muselo být Freckless :)

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Ja naopak Snyder vôbec nemusím, mám radšej "normálnu" fantasy, Snyder je na mňa len balenie chlapa vo fantasy krajine, ehm, a toto mi ju dosť pripomína *blush* Čítala som od nej Poison a Healer a toto je viac ako Healer. V podstate je to ten istý štýl na štýl - že je tam nejaká fantasy krajina, hlavná hrdinka má nejaký famózny skill, je to písané veľmi moderne a spoločnosť je ako náš stredovek, len s ľuďmi, nie s s inými bytosťami.

    Ja som sa doteraz neodnaučila, že Snape je Snejp a nie snape. Teda keď to mám vysloviť, je to logicky Snejp, ale keď to vidím napísané... snape ^^

    OdpovedaťOdstrániť
  5. ó, Harry Potter a jeho výslovnost... :D vzpomínám si, jak pro mě v osmi letech byl Ron příjmením "veslij" a na Trelawneyové jsem si málem zlomila jazyk, ale nakonec z toho vyšla jako "trejvrtová" (netuším, jak jsem na to přišla). Moody byl prostě Módy a dál už si nepamatuju :D

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Akurát to čítam a najprv som sa obávala, ale hneď ako som s tým začala, vedela som, že sa mi to bude páčiť.
    Je to skvelý príbeh. Síce mi trochu vadí, že je tam ľúbostný trojuholník, ale kvôli príbehu to nejako prežijem.

    OdpovedaťOdstrániť
  7. Dvojka je oveľa, oveľa lepšia. Mne sa jednotka (ako je vidieť :D) až tak nepáčila, tiež tak trochu aj kvôli tomu trojuholníku, ale dvojka mi vzala dych... odlož všetko, čo práve čítaš, a hurá na ňu :D

    OdpovedaťOdstrániť
  8. Už mám za sebou aj dvojku. Z čakania na pokračovanie ma asi porazí, čo? :D
    Kedy vlastne bude? Nenašla som dátum a mám nervy :D

    OdpovedaťOdstrániť
  9. Autorka na blogu vraví, že jeseň 2014 - myslím, že sľubovala nejaké bližšie info do konca januára alebo februára. Ale nakoľko začala popri ToG písať ešte jednu sériu... neviem, dúfam, že sa to neposunie :-E

    OdpovedaťOdstrániť
  10. Čooo? Až na jeseň alebo ešte neskôr? Najprv nech dokončí toto a potom môže písať, čo len chce :D

    OdpovedaťOdstrániť
  11. totok sem začala číst a teď se tím prokousávám protože se těším na tu epickou dvojku co vychvaluješ :D ale jako nevim no...snad se k ní prokoušu. jak píšeš v recenzi, jediný zajímavý jsou ty souboje, ale ta omáčka okolo což je asi hlavní děj téhle knihy to mě moc nebéře..

    OdpovedaťOdstrániť
  12. Dvojka je echt dobrá, ozaj do toho stojí aspoň nakuknúť. Zoradila by som to v poradí od najhoršieho po najlepšie: novely - jednotka - dvojka. V dvojke som len civela, pretože sa tam veľa bojuje, veľa politikuje a málo kecá o blbostiach, ozaj, ozaj, ozaj keď už si sa prebojovala jednotkou, tak aspoň skús :D

    OdpovedaťOdstrániť
  13. "Dávam vám týždeň, kým zabudnete, o čom táto kniha bola." to si vystihla, ja som po 5 mesiacoch od prečítania aj zabudla, že som to čítala :-D

    OdpovedaťOdstrániť
  14. Pred dvojkou som to musela rereadnuť, lebo som si pamätala len to, ako v noci blúdila po tom hrade, proste... :D Stojím si za tým, že dvojka je magadobrá a že sa to kvôli nej čítať oplatí, ale stále tvrdím, že pravda je aj toto :D

    OdpovedaťOdstrániť
  15. tak dvojku som ešte nečítala, asi vyskúšam potom rovnaký prístup ako ty a spravím re-reading :-D :-)

    OdpovedaťOdstrániť
  16. jediné co mi vadi je ze tuto knihu som zacala citat po anglicky.. ale kedze nemam az taku dibru slovnu zasobu caato krat sa zasekavam pri takych "medieval" slovickach. pribeh vyzera byt ale zaujimavy preto hladam kade tade kde to je prelozene.. viem ze sa chysta preklad do slovenciny ale nechce sa mi cakat haha nemate nejaky tip?

    OdpovedaťOdstrániť

Copyright © 2015 LuuYA
| Distributed By Gooyaabi Templates