21. 1. 2012

Cat Clarke: Torn

O mŕtvych len v dobrom, ale Tara Chambersová nikdy dobrá nebola.

Tara bola zlé dievča. Sprostá horenoska, ktorej my ostatní nesiahame ani po päty. Namyslená hus, ktorú nikto nemá rád. Zaslúžila si zomrieť. Áno, zaslúžila...

Alebo nie?
A keď už sme pri tom - je vlastne mŕtva?
V Alicinej izbe straší Tarin duch - a to DOSLOVNE...
Tara je mŕtva a Alice s tým musí žiť.
Ale čo sa v skutočnosti stalo?

Skok do minulosti:
Alice a Cass majú Tary a jej nemožnej bandy plné zuby. Nafúkanosť, vypočítavosť, nemiestne poznámky, kruté žartíky - to je Tara Chambersová, ktorá vo svojej dokonalosti nikdy, nikdy nehľadí na city nás ostatných.

Zhodou okolností sa Tara počas školského výletu ocitne v spoločnej chatke práve s Alice a Cass. A tu si Cass zaumieni, že Tare ukáže, aké je to byť neustále ponižovaná a vysmievaná. Štyri dievčatá - Alice, Cass a ich dve kamarátky - zosnujú pomstu. Ibaže veci zvrtnú a Tara nešťastnou náhodou zomrie...

Dievčatá telo skryjú, Tarina smrť je vyhlásená za nehodu, a štvorica odchádza z výletu so strašným tajomstvom. Zabili svoju spolužiačku. Zabili. Svoju. Spolužiačku. Neviem si predstaviť, ako by tento nápad skončil v rukách iného autora, ale tu nastupuje Angličanka Cat Clarke. V minulosti som sa už zmieňovala o tom, že na mňa štýl britských autorov pôsobí hlbšie, otvorenejšie a uveriteľnejšie - a Cat Clarke mi dojem len umocnila. Z jednoduchého nápadu je vytrieskané úplné maximum.

Cat Clarke hviezdi v postavách. Alicin sa premieňa na ľudskú trosku žožieranú vinou tak prirodzene, až sa to nedá v priebehu postrehnúť. Rozličné konanie hlavnej štvorice (jedno z dievčat sa tvári, že sa nič nestalo, iné sa vydáva takmer za Tarinu najlepšiu kamarátku...) vám neustále podsúva otázku Ako by som sa zachoval ja? Príbeh je dopredu hnaný postavami - tým, ako konajú, a tým, čo sa o nich čitateľ v retrospektívnych pasážach dozvedá. A funguje to perfektne.

Celú knihu kazí len jedna vec: romantika. Alice strašne strašne trpí - a zrazu rozoberá motýliky v bruchu...? Načo...? Všetky výčitky som síce nakoniec vzala späť, ale len a len vďaka super záveru, ktorý skvelý príbeh nepokazí, ale posunie ho ešte o úroveň vyššie. Ak sa budete na romantiku sťažovať rovnako, vydržte to. Záver je skvelý a všetko len nie predvídateľný.

Sú knihy, kde do dvoch týždňov po prečítaní zabudnete, o čom vlastne boli. A potom sú tu knihy ako Torn. Torn nie je kniha pre každého. Je to kniha pre tých, ktorí radi čítajú príbehy postavené na postavách, majú radi netradičné zvraty a dobre prepracované postavy. Je to kniha pre tých, ktorí potrebujú niečo nezvyčajné a originálne. Je to kniha, pri čítaní ktorej budete premýšľať, spytovať si svedomie a klásť si otázky. Ak sa v tomto opise nájdete... zabudnite na všetko a bežte si ju prečítať.

8 komentárov:

  1. Nedávno jsem od autorky dočetla Entangled. Pořád na to nedokážu přestat myslet a po dočtení jsem byla úplně zdrchaná. Cat Clarke vážně umí napsat dobrou knihu. Na Torn se těším, ale asi si ještě chvíli počkám, protože dvě takovéhle knížky v měsíci.. to bych asi neunesla.
    A měla jsem přesně ten pocit, že britské autorky píšou daleko uvěřitelnější příběhy než ty americké. Podobně jako s americkou filmovou produkcí tou evropskou, to je taky úplně jiný šálek kávy...
    Entangled jsi četla? :)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Tak túto knihu si raz určite prečítam :)
    Láka ma to, že je to bez pokračovania a to, že sa jedná o britské dielo.
    Veľmi dobre som sa presvedčila o tom, že Briti píšu ináč (hlavne pri scénaristovi Stevenovi Moffatovi, ktorý píše Doctora Who a Sherlocka - žiadne americké vybuchovačky a rozťahaný diel na 100 častí). Briti sú Briti a ja si veľmi rada prečítam toto dielo. :)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Oh, zväčša čítam fantasy, ale na toto si ma vskutku navnadila, určite si to prečítam!^^ Teda, pokúsim sa to nájsť.>.<"

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Tá tvoja posledná veta ma do čítania rozhodne nakopla. V poslednej dobe nenesiem dobre , že na každé druhé pokračovanie knihy, ktorú prečítam musím čakať rok-dva. Kniha o vine, udržiavaní tajomstiev a o postupujúcom šialenstve hlavnej hrdinky znie výborne a ak nie to, tak aspoň odlišne.
    Najviac som však zvedavá na ten romantický vzťah :p a ako to môže celé s nimi dopadnúť, ale nepredpokladam, že to bude happy-end.

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Veeeľká vďaka za túto recenziu :-) Strašne sa mi vždy páčila tá obálka a aj dej čo som si tak zbežne prečítala, že o čom to je. A teraz po tvojej recenzii ma to láka ešte viac. Milujem takéto dramatické príbehy a obrovitááánske plus za to, že je to iba jedna časť. Tých sérií je už naozaj príliš. Momentálne sa učím čítať knihy po anglicky, tak keď budem zdatnejšia určite si túto nenechám ujsť :) Lebo ktovie či vôbec na SR niekedy vyjde.

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Už keď si ju prečítala a hovorila mi o nej, mala som sto chutí sa do nej pustiť tiež, ale nebol čas :) Určite sa do nej toho roku (snáď i polroku!) pustím. Vyzerá to veľmi dobre :) A plus - skvelá recenzia ;) Ako vždy, čo si budeme klamať ;D

    OdpovedaťOdstrániť
  7. Entangled som ešte nečítala, ale po Torne je jednoznačne na pláne ;)

    A och, neviem si predstaviť Doctora Who v americkej verzií - neviem, a ani nechcem! :D

    Žeby mala vyjsť v slovenčine zatiaľ neviem.

    A tiež nemám rada príbehy na veľa častí, keď je to takáto jednohubka, a máte radi také dramatické príbehy, kde je dráma iba vďaka postavám, a nie pre to, že tam útočí trojmetrové monštrum, tak je to momentálne moje odporúčanie číslo 1 ;)

    OdpovedaťOdstrániť
  8. "A och, neviem si predstaviť Doctora Who v americkej verzií - neviem, a ani nechcem! :D"

    Tak toto sa pravdepodobne nestane, ale ten Sherlock je už oficiálne potvrdený...bojím sa toho.
    Je to totiž jeden britský seriál - Life on Mars - jednoducho je geniálny - a Američania natočili o dva roky neskôr taký istý seriál - a ešte aj epizódy boli čisté kopírovanie. No katastrofa. :)

    OdpovedaťOdstrániť

Copyright © 2015 LuuYA
| Distributed By Gooyaabi Templates