6. 1. 2011

P.C. Cast & Kristin Cast: Škola noci (#7-8)

OBSAHUJE SPOILERY NA MINULÉ ČASTI

,,Takže, ty si zostaneš tu na Skye, Stark a gazilión veľkých silných chalanov ťa bude ochraňovať a my, zvyšní smrteľníci, sa budeme venovať tomu onému dobro versus zlo, Temnota v. Svetlo, impozantná bitka, blá, blá, a tak ďalej až do zblbnutia?"
-Afrodita, kráľovná sarkazmu.

Kde bolo tam bolo, bola raz jedna veľkňažka, ktorá mala ohromné, preohromné sily, a ktorej všetci muži padali k nohám. Každý deň chodila po svojej Škole noci a pýtala sa: ,"Loren, Loren, povedz že mi, kto je najsexi upírka v celej americkej zemi?" a Loren jej odpovedal: ,"Ty, moja milá Neferet."
A Neferet sa diabolsky smiala a bol sex, sex, sex.
No jedného dňa sa stalo niečo, čo navždy zmenilo svet. Do Neferetinej Školy noci prišla žiačka, Zoey Redbirdová, ktorá bola: krásna, múdra, chytrá, inteligentná, sexi, žiadaná, odvážna, nebojácna, príťažlivá, kamarátska, silná a zo všetkého najviac - talentovaná. A tak, keď sa Neferet chcela Lorena spýtať, či je stále number one, Lorena nebolo, lebo kto by sa handrkoval so starou dvestoročnou piksľou, keď môže mať sex so sedemnásťročnou Zoey.
A tak sa Neferet nahnevala. Lorena vymenila za Kalonu, ultimátneho sexboha s ultimátnymi sexi krídlami a ultimátnou sexi nahou hruďou, a prisahala Zoey pomstu. Nie priamo, to nebol jej štýl, namiesto toho prostredníctvom Kalonu zaútočila na jedného so Zoeyiných drahých, čo citlivá Zoey nezniesla, a v snahe jednu zo svojich početných lások zachrániť, takmer sama prišla o život.
A Neferet sa smiala a smiala a smiala a tvárila, že ona s tým nič, ale vôbec nič nemá.

Niekedy v tomto momente začína siedma časť Školy noci, Vyhorená.

Vyhorená pokračuje v rovnakej tónine, akú udala Pokúšaná. Umrnčaná veľkňažka už očividne autorky nebaví a je treba sa venovať ostatným postavám. Aj za cenu, že nám všetky štyrikrát zopakujú, čo sa už stalo, a čo po tom hrdinovia cítia. Naťahovanie, naťahovanie, naťahovanie.

Problém? Zo Zoey je roztrieštená osobnosť. Jej duša sa povaľuje po všetkých kútoch Nyxinho neba a na zemi sa idú pretrhnúť, aby jej pom... nie, omyl, zmýlila som si knihu. Na zemi sedia a plačú nad tým, že všetko je stratené. Stevie Rae radšej než svoju najlepšiu priateľku rieši, či viac túži po pokryteckom a neschopnom Dallasovi, alebo citlivom a nežnom okrídlenom Rephaimovi. Iniciatívy sa chytá Stark, Zoey je odnesená na škótsky ostrov, trocha vampírskeho zaklínania, Deus Nyx ex machina, Zoey zaspala a znovu sa prebudila, to je z hľadiska série prínos, o čom je Vyhorená.

Nie som fanúšik tejto série, no ľahko si môžem domyslieť, čo môže po dočítaní cítiť jeden z nich: podvod. Kniha, na ktorú sa (v angličtine) teraz čaká celý rok, toho v sebe má menej, ako tretina z hocakej predchádzajúcej časti. Najlepšia vec, ktorú Škola noci mala, bol dejový spád, a ten definitívne zhorí krátko po prvých stránkach. Všetko vypĺňajú okázalé a nič nehovoriace debaty (,,Ach, tak mi to je ľúto..." ,,Nie, mne je to ľúto viac." ,,Naozaj? Nie, ja ti neverím..." ,,Ale áno, ver mi." ,,Dobre, verím ti." ,,Och, si taký rozkošný!" ,,Aj ty si rozkošný!" ,,Ale čo spravíme so Zoey?" ,,Ja neviem, ty vieš?" ,,Ja tiež neviem." ,,Hm, to je ťažké!" ,,No, ja si to tiež myslím." ,,Skutočne? Vyzeráš tak rozkošne, keď myslíš...") na ktoré zabudnete v okamihu, ako za nimi otočíte list. Jediný motív, ktorý v Vyhorenej dostáva do popredia, je poodhalenie ďalšieho kúsku upírskej mytológie. Pripravte sa, je to ohromné... V Zoeinom svete existuje Dobro a Zlo. Áno, s veľkými písmenami.

Nápady došli. Kaputt. Prázdno, prázdno, prázdno, sex, sex, sex. Zhruba rovina, v ktorej konči väčšina dlhých a populárnych sérií. Prebudená nie je výnimkou.

Zoey je po prebudení v plnej sile. Je pasovaná na mladú upírsku kráľovnú a trénuje. To tvrdí anotácia. Pre budúcnosť série dúfam, že to tak je, ale netuším, kde si na to veľkňažka pri všetkých tých sexuálnych dobrodružstvách čas na tréning nájde.

Neferet sa vracia do Tulsy a prisahá pomstu. Aj to tvrdí anotácia. No Neferet na rozdiel od Zoey okrem sexu s Kalonom robí niečo naviac: vraždí. Zoey má ťažkú traumu, Neferet sa diabolsky smeje, Kalona má sex s Neferet a predstavuje si, aké by to bolo mať sex so Zoey a... kniha končí.

Zlaté časy Školy noci definitívne skončili štvrtou časťou. Obsah Vyhorenej a Prebudenej by v ich ére vystačil na tri alebo štyri kapitoly. Obe knihy sa skladajú len z dialógov medzi postavami, ktoré sú absolútne bezúčelné a nepotrebné, pretože nerozvíjajú ani dej, ani charaktery, a majú asi rovnakú hodnotu, ako rozhovor pri čakaní na autobus. Ibaže postavy nečakajú na autobus, ale (v prípade Neferet) vyháňajú z postele milencov "duchaplnými" replikami ako: ,,Choď, priniesol si mi už dosť slasti, odíď a uctievaj ma ako bohyňu." Sex, sex, sex a fakt, že byť už dve knihy šťastne mŕtvy neznamená, že vás autorky po milióny krát nepreperú a nezrecyklujú. Keď je najhoršie, zasiahne samotná bohyňa, Neferet sa chechtá a sľubuje pomstu, Zoey sa mračí a sľubuje odboj. Sľubuje.

Nič by nebolo úplne stratené, keby to zachraňoval autorský štýl. Ten od prvej časti ušiel dlhokánsku cestu, no stále je plný otravnej popkultúry a celkovo - oproti iným, často aj debutovým autorom - vôbec nevyniká. Obe knihy sú plné patetických a precitlivených scén, riešia sa rodinné drámy a... cynický čitateľ len nechápavo zdvíha obočie.

Vyhorená a Prebudená sú bodom, po ktorom sa jedna polovica čitateľov od série navždy odvráti (ak to neurobila doteraz). Ostane grupa skalopevných fanúšikov, ktorí na ňu nedajú dopustiť. Ostane grupa tých, ktorí si povedia, že zatnú zuby a nejako to už dočítajú. A ostane grupa cynikov, ktorí sa pri správnej spoločnosti budú nad knihou baviť tak, že ju prečítajú za jednu noc, pretože žiaden iný autor nemá také silné ego, aby so zbierkou toľkých bizarností a magórie vyšiel na svetlo kníhkupectiev.

Hľadáte toto?
Škola noci #1-6 [RECENZIA]
Šestnásťročná Zoey Montgomeryová Redbirdová je vo svojej podstate veľmi nešťastná osoba. Jej priateľ Heath sa už zase raz spil pod obraz boží, najlepšia priateľka Kayla nezavrie hubu 24 hodín denne, nevlastný otec ju nenávidí, matka ignoruje, z geometrie to vyzerá na prepadnutie a okrem toho z nej bude... dramatický moment... upírka.

26 komentárov:

  1. Definitívne najkritickejší text, ktorý som tu kedy publikovala. A zaslúži si to.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Skvělá recenze, vážně jsem se bavila :) Kolik dílů ještě zbývá? Nějaké čtyři nebo pět? Na to jsem vážně zvědavá :D

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Už vím, proč ses při psaní smála nahlas! :D
    Dobře napsáno, kdybych měla číst další díly, asi bych je poté spálila nebo něco podobnýho.. :D

    OdpovedaťOdstrániť
  4. :D zbožňujem tvoje recenzie. House of night idú dole vodou každým dielom, ak sa to ešte dá. Priveľa častí a priveľa opakujúcich sa faktov. ja budem patriť do skupiny ľudí, ktorý zatnú zuby a nejako to dočítam, teda... asi. zo série by som vynechala polovicu kníh, ale čo už. :D skvelá recenzia

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Awakened som si stiahol včera, ale ešte som ju nezačal čítať, pretože mám rozčítané Nástroje smrti od Cassandry Clareovej, konkrétne prvé Mesto z kostí....recenzia opäť výborná :) pobavila :) Myslím, že ak by sa nechceli tieto dve priveľmi nabaliť a napísali by tak maximálne 6 kníh, možno by Škola noci nevypálila až tak zle (viď. Noelová so svojimi Nesmrteľnými - 6 kníh a načo? keď je vraj každá o tom istom :D ) Ak by som bol spisovateľom, nikdy by som si nenaplánoval a zmluvne sa zaviazal na 12 kníh keby som dopredu vedel že na to jednoducho nemám....školu noci čítam, ale každým dielom sa to zhoršuje....mala si pravdu, zlaté časy končili 4tou častou

    Uff, ale dlhý komentár :D :D

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Mám takový dojem, že tahle review je o moc víc kvalitnější literární dílo než Burned a Awakened dohromady :D Jakto že to ještě nepřeřadili do kategofie humoristické fikce?? nebo to autorka udělala ale zapomněla to oficiálně oznámit při čtvrtém díle?

    OdpovedaťOdstrániť
  7. ...ja vám mám pocit, že kedykoľvek niekde vidím Školu noci, štartuje vo mne podmienený reflex: ohovárať... Zamyslela som sa nad tým, prečo tam nemám nič pozitívne, ale na tých knihách fakt nič pozitívne nie je...

    Súhlasím s vami, až na to, že tá séria nejde dole vodou - teda ide, ale rovno dole vodopádom. Prvé tri časti - odľahčené, miestami trápne, ale svižné a zaujímavé. Štvorka - vrchol série. A potom vodopád. Vžžž...

    P@trick, plánuješ aj recenzovať? Osmičku, myslím :) Lebo jediný feedback, čo na tú sériu mám, je zo školynoci.sk, a to je len fórum, a iba po päťku, takže som zvedavá, ako to vidia ostatní... Inak s tými 12 knihami, Castová celé roky omielala, že sériu ukončí, keď sa na to bude cítiť, ale ako sa mi tak zdá, už jej ide iba o prachy. Predtým vychádzala kniha každých 6 mesiacov, teraz raz ra rok, a ku tomu príručky a sprievodcovia... prachy.

    OdpovedaťOdstrániť
  8. Joj, a som rada, že ste sa pri čítaní bavili, ja som celú dobu pri písaní pochechtávala... :D Venované Syki, ktorá chcela review v štýle mojich komentárov na Goodreads :D

    OdpovedaťOdstrániť
  9. P@trick´s blog: vieš, lenže ony chuderky nevedia, že na to nemajú...

    Luu: pre mňa je momentálne všetko smiešnejšie, než toxikológia, z ktorej mám zajtra skúšku takže neviem veľmi súdiť racionálne ale smiala som sa ako vadná, chvalabohu že v tejto dobe nie je na internáte veľa ľudí, inak by ma už prišli kontorlovať.

    OdpovedaťOdstrániť
  10. Panebože, Luu! :D Zadúšam sa smiechom! :D Ja to dnes asi nedočítam, lebo sa udusím... som takmer opľula monitor a to som vôbec nič nepila :D Aspoňže v Afrodite ostáva starý známy cynizmus... och, neviem sa dočkať tejto knihy :D Jednoducho umieram smiechom :D

    OdpovedaťOdstrániť
  11. To akoze vobec neviem o com to tocil ....sak no nevadiii

    OdpovedaťOdstrániť
  12. Totálně jsem se pobavila, protože je to pravda a já si začínala myslet, že jsem snad jediná, která si tohle myslí :D umírám, vážně, máš mě na svědomí :D

    OdpovedaťOdstrániť
  13. Bože môj! Výborná recenzia. Musím sa priznať, že aj ja som mala záchvaty smiechu (a to máme doma prvých päť dielov.):D:D:D Keď sa ale teraz nad tým všetkým zamyslím...no ide to veru z kopca. :D
    Zoey má stále viac chlapov a je taká dokonalá(človek by tomu normálne ťažko veril :-D) a Neferet je stále väčšia potvora.
    Keď k tomu pripočítame večné opakovanie udalostí(fakt v každej knihe sú zhrnuté všetky predchádzajúce), lezie to na nervy.
    Jediným svetlým bodom asi ostane Afrodita so svojimi poznámkami...tá sa mi nikdy nezunuje. :D

    OdpovedaťOdstrániť
  14. To bola skvelá rencenzia...Ja som dobre vedela, prečo tie knihy nechcem čítať a som rada, že som ich ani nečítala :D

    OdpovedaťOdstrániť
  15. Ahoj, ja som na sériu písala pred vydaním recenziu pre predajcov, ale keby som vedela ako sa to zopsuje tak im to vtedy obratom pošlem späť a kašlem im na to. Človek by si myslel že budú menej sexovať a viac zachraňovať svet aby neskončil v plameňoch, ale zdá sa že autorky viac interesuje medzidruhové kríženie havran + upír = zrejme ďalší nepodarený diel zbytočne dlhej série. :D

    OdpovedaťOdstrániť
  16. Trápny text, úplne od veci...

    OdpovedaťOdstrániť
  17. Keď už musíš kritizovať Školu noci, tak tam daj aspoň správne názvy... Nie Vyhorená, ale Spálená... a nie upýr ale upír... to vie hádam aj malé decko nemyslíš?

    OdpovedaťOdstrániť
  18. Ja som zas toho názoru, že keď už musíš kritizovať, tak sa aspoň pod svoju kritiku pospíš a neskrývaj sa za anonym.

    PS: http://www.martinus.sk/?uItem=100437

    OdpovedaťOdstrániť
  19. Ďakujem J :) A dodávam, že upÝrov som si nevymyslela, v anglickom originále, o ktorom píšem, sa naozaj píše vampYre. Have a nice day ^^

    OdpovedaťOdstrániť
  20. Prave som dočitala este len pokušana a par stran som aj preskočila lebo tie rozhvory ma FAKT nebavili hlavne niekde na zaciatku ako boli v tych tuneloch a Zoey odpadla a tam take dlhe rozhovory a blabla.. :D... len dufam ze v dalsich castiach ich vela nebude lebo nerada preskakujem pasaže v knihach :D:D

    OdpovedaťOdstrániť
  21. :-) Awakened (osmička) je už v týchto rozhovoroch čosi lepšia, ale už nedúfam, že sa to vráti tam, kde to bolo na začiatku :)

    OdpovedaťOdstrániť
  22. Veľké WOW!!! :-D užasná kritika naozaj klobuk dole :-D konecne som nasla nieco objektivne namiesto: ,,uzasna kniha, proste najlepsia !!";,, Škola noci je najlepsia kniha o upiroch!!";a bla bla bla. Čítala som iba po 4. časť a to že som koniec čítala v utrpení koľko strán mi do poslednej strany zostáva. Neskutočné otrepané a dokonalu Zoey som už nemohla ani vystáť. Ešte že som si tie knihy nekúpila a to som ešte netušila že ich má byť 12 o_o. Už sa teším na tvoju kritiku ďalších častí :)

    OdpovedaťOdstrániť
  23. Ja mám taký vnútorný pocit, že o Škole noci sa kritiky nepíšu z toho dôvodu, že nikto kritický to nemá žalúdok čítať :DD Inu, a to boli prvé 4 často to najlepšie :) Sama som na tú ďalšiu zvedavá :DD
    Ďakujem :)

    OdpovedaťOdstrániť
  24. Výborná recenta a kritika v jednom..:) Kdybych věděla, že tyto knihy budou postupovat takto, tak si je opravdu nekoupím, teď toho sakra lituju. Ale asi budu patřit do té kategorie, která se to bude snažit dolouskat až do konce..xD Poslední knihu jsem četla už s velkým odporem a jediné co mě tam baví je Afrodita a ty její kecy okolo..jinak je to opravdu nuda a Zoey se vyvinula v opravdu nesnesitelnou postavu...

    OdpovedaťOdstrániť
  25. ano ano ano..... to co si napísala je v podstate pravda. mne tie časti doslova splývajú a nedokážem povedať, či som čítala všetky... myslím si však, že ten nápad je dosť originálny. aj spracovanie, aj keď dej nejako zabudli napísať. myslím si, že väčšina íných kníh je napísaná bez nejakej výraznej priamej reči. aby ste ma pochopili, ukážka: "Ahoj Mike!" povedala som, keď som sa pozrela do jeho krásnych podržých očí atď atď.. a môžme o jeho "krásnych modrých očiach" debatovať na tri strany...:D.. a to je vec, čo na škole noci oceňujem... nie su tam žiadne nadherne modre oči, ak mi rozumiete.. ´pravdepodobne väčšina z vás si myslí, že toľko veľa priamej reči škodí.. omyl! keby som musela celé tri strany čítať o nejakých modrých očiach, porazilo by ma!... takže, naďalej ostanem nejaká tá fanúšička školy noci... aj keď viem, že nie je dokonalá. ale aspoň ma nenudí!! omg, to je môj rekordný komentár!! :)

    OdpovedaťOdstrániť
  26. Ja normálne plačem od smiechu.... ten začiatok! :D:D:D:D ako... ,,Loren Loren povedz že mi, kto je najsexi vampýrka v celej americkej zemi?" a Loren jej odpovedal: ,,Ty, moja milá Neferet." A Neferet sa diabolsky smiala a bol sex, sex, sex." ja nemôžem... normalne som dostala zachvat smiechu :D

    OdpovedaťOdstrániť

Copyright © 2015 LuuYA
| Distributed By Gooyaabi Templates