Lauren Kateová: Súženie (Padlí anjeli #2)  

Posted in , ,

Lucin život je v nebezpečenstve. Po udalostiach z Meča a krížu si to musel uvedomiť aj totálny ignorant (pokiaľ tie udalosti v šťastí prežil). A uvedomil si to aj Daniel, preto sa rozhodol, že svoju milú odvedie na iné bezpečné miesto.

To miesto sa volá Shoreline a je to internátna škola pre nephilimov, potomkov ľudí a anjelov. Ibaže Daniel verí, že najlepšie Luce ochráni, ak ju v Shoreline nechá samotnú. Holt, život je o súžení, a jedno také má Luce pred sebou. Prežiť nekonečných 18 dní bez Daniela.

A tak Luce neostáva nič iné, než sa v Shoreline na čas zabývať (...kiežby tu tak bol Daniel s ňou...). Inu, oproti Meču a krížu je to samozrejme zmena k lepšiemu (...ani dnes sa jej o ňom nesnívalo...). V prvom rade vás za okami nestraší cintorín (...túži po jeho bozkoch...) ale romantický výhľad na oceán (...čo by len dala za jeho objatie...), a samotná škola pôsobí (...nikto jej tu nechápe...) oveľa uvoľnenejším dojmom, než strašidelný (...nikto jej nerozumie...) Meč a kríž.
Okrem toho, Luce okamžite vyvolá (...s Danielom by bolo všetko o toľko jednoduchšie..) malú senzáciu. Príbeh o tom, ako sa mocný Grigori zamiloval (...počuť tak jeho hlas...) do smrteľníčky medzi nephilimami už zlegendárnel, a Luce sa (...cítiť jeho pery na svojich...) stáva ako terčom obdivu, tak závisti. V Shoreline (...ah bože, KEDY sa už vráti?) bude očividne všetko presne také ťažké, ako sa na prvý pohľad zdalo.

Mrazivý Meč a kríž teda strieda rozprávková Shoreline s novým setom postáv. Šialené deti nahrádza skupinka milých kamarátov - Luciine fanynky Dawn a Jasmine, zdržanlivá spolubývajúca Shelby a láskavý chlapec Miles. Z hodín dejepisu máme lekcie o nephilimoch, z filmových večerov barbeque na pláži, a z nenápadných pohľadov romantické scény ako z Disneyovky... a to je všetko, čo sa oproti Pádu zmenilo.

Dobrou správou je, že sa Lauren Kate za rok trochu vypísala, a aj keď jej štýl stále nie je medailu, číta sa o poznanie lepšie, než v Páde. Z vnútornej štruktúry sa však nezmenilo nič - príchod do školy, spoznávanie prostredia, bežný život, bitka v závere. No nakoľko odbudlo zdĺhavé prenikanie do anjelskej mytológie, treba čitateľa počas prvých dvoch tretín zamestnať niečim iným. A tým niečim iným sú Tiene.

Zatiaľ čo v Meči a kríži sa Luce zamestnávala pátraním po padlých anjeloch, v Shoreline dominujú zmienené Tiene. Luce prostredníctvom nich nahliada do svojej minulosti (ktorá sa zvyčajne skladá s bozkávania s Danielom) a začína premýšľať nad tým, aké by to bolo, keby sa s Danielom v niektorom živote nestretli. Žila by šťastne až do smrti? A prečo vlastne musí kvôli Danielovi každých sedemnásť rokov zomierať? Čo jej rodina a priatelia? Nie je to trochu nefér? A čo vlastne Daniel robil počas rokov, kedy nie sú spolu?
Ibaže zahrávať sa s Tieňmi môže byť nebezpečné. Normálny človek by po tomto varovaní Tiene raz a navždy nechal tak, ibaže... toto je Luce. Hlavná hrdinka, ktorá je kameňom úrazu celej knihy.

V Páde sa Lucine správanie ešte ospravedlniť dalo, ale v Súžení vznáša Luce pojem "idiocia hlavnej hrdinky" na nový level. Povedzte Luce: ,,Neskáč z okna, ublížiš si!" a len čo sa za vami zaklapnú dvere, Luce bude z okna von a ešte sa bude rafinovane usmievať. Bello-Jacobovský syndróm takisto nepredstavuje veľkú neznámu - akonáhle Daniel vytiahne päty z mestečka, dobrý je každý "kamarát."

Najviac ale Luce ubližuje samotná autorka tým, že píše v tretej osobe. Toto samo o sebe nie je vôbec zlé, no Lauren Kate robí z Luce akéhosi ducha, ktorý príbehom pláva bez toho, aby doňho musel zasahovať alebo o ňom premýšľať. Luce vidí, pozoruje, počúva, odpovedá - ale sama je prázdna a úplne bez charakteru. A keď už sa jej nejaká myšlienka podarí (,,Daniel je zlý a ja ho nechcem ani vidieť!"), vzápätí si to (,,Ach, Daniel, konečne si tu, pobozkaj ma, pobozkaj ma!") konaním úplne vyvráti.

Už pri minulej recenzií som zdôrazňovala, že Pád je čítanie, ktoré nie je ani originálne, ani strhujúce a ani komplikované - a presne tak je tomu aj tu. Lauren Kate stvorila príbeh, ktorý je na tetralógiu priveľmi jednoduchý, a väčšina z 400 stránok Súženia sa venuje... vlastne sa nevenuje vôbec ničomu. Luce spoznáva Shoreline a nových priateľov, a občas z poza rohu vykukne nejaké to nebezpečenstvo, Tiene alebo romantické lietanie v oblakoch v Danielovom náručí, no inak dej dopredu posúva až záverečná scéna. Záhadou je, že aj napriek tomu je Torment veľmi ľahko a rýchlo čitateľný, a kto rýchlu akciu nepotrebuje, vcelku si Torment vychutná.

Podobne ako Pád je aj Súženie Oddychovka s veľkým O. Je veľmi pravdepodobné, že ak sa vám Pád páčil, budete rovnako nadšení aj z neho - no pokiaľ vás Pás sklamal, Súženie dojem zo série určite nevylepší. Atmosféra Meča a krížu je definitívne preč a Shoreline oproti nej vyzerá, ako by si hrdinovia vyrazili na prázdniny. Viac voľnosti, viac tajomstiev ktoré treba odhaliť - a menej odpovedí: aj takto by sa dalo Súženie charakterizovať. Škrípajúcim kameňom je len bezduchá Luce, ktorá by si ako hlavná hrdinka naozaj zaslúžila prefackať.
Ako je naznačené v závere, tretí diel Passion by sa mal zaoberať Luce a jej cestou po minulých životoch. Najsilnejším hybným procesom tejto série je zvedavosť, a práve preto, že som na pravdu o nich zvedavá, si ho pravdepodobne ujsť nenechám.

FallenBooks.com.au

This entry was posted on sobota, januára 15, 2011 and is filed under , , . You can leave a response and follow any responses to this entry through the Prihlásiť na odber: Zverejniť komentáre (Atom) .

11 komentárov

Pěkná recenze :D

Mám pocit, že trochu neobjektívna... nerozumiem, čo sa mi na tej sérií páči.

Hele, já jsem půlku knížky Luce naprosto nesnášela a kroutila jsem hlavou nad tím, proč to vůbec čtu. Jenže nemohla jsem přestat a ke konci jsem měla takový ten přihlouplý výraz na tváři... Na trojku se těším, protože mám ráda výlety do minulosti a odkrývání tajemství. Něco se mi na té knize líbí a to něco mě nutí se na to těšit a chuť jít si to koupit i v češtině.

Mňa hlavne dostalo to, na čo som sa sťažovala v CSYA... Na minulosť sa tiež teším, vedela som, že trojka bude o minulosti skôr, než som dočítala toto, a bola som zvedavá, ako to bude zaonačené - a ten záver sa mi páčil. Aj keď Daniel ma vôbec neberie, najradšej mám z postáv Cama :D

Mě zase Daniel bere a nebere mě Cam :D Jsem strašně zvědavá, jak to celé vůbec skončí. Na knížce se mi nejspíš nejvíc líbilo to, jak Luce začala pochybovat o tom, jestli jí je vážně souzeno být s Danielem. Líbí se mi, že v ten jejich vztah zase až tak úplně nevěří, i když po něm neustále vzdychá a vůbec blbne.

Bella číslo dva? :D
Knižku Pád si chcem prečítať (stále som sa k nej nedostala, áno, hanbím sa :D), ale spomínam si, že po prečítaní Súmraku mi trvalo veľmi dlho, kým som sa spamätala a nerobila úplne hovadiny (v ten týždeň som sa stihla popáliť na peci, takmer si zlomiť nohu, mala som sťa milión modrín) a pamätám sa, ako mi mama povedala: máš zákaz podobne knihy čítať!
Problém je v tom, že som z toho taká zmagorená, že nedávam pozor a mám pocit, že toto je jedna z kníh, z ktorých by som dvíhala obočie do nebies a pošmykla sa na rovnej ceste, kde je jeden kamienok.
Recenzia je krásna, ale nad knižkou momentálne trošku pochybujem kvôli môjmu zdraviu. Nemám rada pribrzdené hrdinky, pretože mi lezú na nervy a najradšej by som ich prefackala a fakt sa s monitorom biť netúžim :D :)
Ešte raz krásna recenzia ;)

„(...) no pokiaľ vás Pás sklamal, Torment dojem zo série určite nevylepší.“
Ale nééé :D

Stormy - ešte horšie, než Bella číslo dva (Bella na druhú je presnejšie :D). V Páde sa to s ňou ešte celkom dá, tam je to také, že sa to dá pochopiť, ale tu už nula bodov :E

Nicole - :D Ale tak... je to asi také isté, ako Pád, určite to nie je lepšie - rovnaké, ale nie lepšie :D

Myslim si ,ze táto kniha je pre ludí čo obdivuju a miluju mystriozné deje ....aleboknihy...Ja tuto knihu ako aj ghost girl ,twilight a podobne milujem ...hoci je to mozno všetko ootm istom ,ale predsa ma kazda nieco do seba...teším sa na další diel tejto knihy...síce je to premna sklamaním ,že vyjde tak neskoro ..lebo najst dobru knihu je dosť ťažké....

už moc moc čakám Súženie :) už to chcem čítať teraz som dočítala Padlí aniel a hned chcem aj druhú knihu :D

Niekde som počula, že má vyjsť novela ku Fallen. Tuším sa to volá Fallen in love, tak som zvedavá, či nám to preložia

Zverejnenie komentára

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...