9. 12. 2010

Rachel Hawkins: Hex Hall

Byť čarodejnicou nebolo zďaleka také úžasné, ako som dúfala. Tak napríklad, z lietania na metle nebolo nič. Keď sa moja moc objavila, spýtala som sa na to mamy, ale ona povedala, že nie, stále musím jazdiť autobusom ako všetci ostatní.
Čarodejníci
Boli raz anjeli, ktorí sa vo vojne medzi Nebom a Peklom odmietli vybrať stranu. A keďže za to boli z Neba vyhodení, neostávalo im nič iné, iba sa prispôsobiť životu na Zemi. Jedni sa skryli v kopcoch a lesoch, druhí sa rozhodli žiť so zvieratami a tretí sa zmiešali s ľuďmi. Tým prvým sa vraví faerie, druhým tvaromeniči a tretím čarodejníci. Magický dar sa u ich potomkov zvykne prejavovať s nástupom puberty, kedy sa ho jedinec buď pokúsi udržať pod kontrolou, alebo odchádza do niektorej z faerijských, tvaromeničských a čarodejníckych škôl.

Hecate Hall (familiárne Hex Hall) je nápravná škola pre všetky teenegerské prodigia (faerie, tvaromeničov, dlakov, čarodejníkov, najnovšie upírov), ktoré to so svojou nadprirodzenou identitou v reálnom svete nezvládli a prezradili sa. Sophie Mercerová je mladá čarodejnica, ktorej posledné kúzlo... ktorej posledné vyšlo až príliš dobre a Sophie tak neostáva nič iné, než na budúce dva roky zakvasiť tu.

A spoločnosť? Jej spolubývajúca je upírka posadnutá ružovou farbou, ktorá možno zjedla svoju bývajú spolubývajúci; až nezdravý záujem o Sophine sily majú tri temné čarodejnice-supermodelky (ktoré ešte nevedia, že Sophino najtemnejšie kúzlo bolo, keď si nešťastnou náhodou prefarbila vlasy na fialovo), jeden z učiteľov je upír Lord Byron, niektorí spolužiaci majú srsť a behajú po štyroch, iní majú krídla a nazerajú do žiarivých misiek "s rosou nazbieranou z nočných kvetov rastúcich na najvyššom vrchu v krajine", ďalší praktikujú polnočnú krvavú svačinku - a byť tak v pivnici ešte skryté ružové žuvačkové monštrum, neprekvapila by som sa ani v najmenšom. V Hecate Hall je možné snáď úplne všetko.

Pravdepodobne nemusela ani používať kulmu. Stavím sa, že sa zobudila s vlasmi ako z reklamy na Pantene, okolo hlavy jej krúžili malé modré vtáčiky a raňajky jej nosili medvedíky čistotné.

Démoni
Rachel Hawkinsová debutovala s prvým dielom série v roku 2010 a vyrazila všetkým dych. Nie, že by bolo Hex Hall dokonalé - po všetkých racionálnych stránkach je vlastne Hex Hall príšerné. Všetko, čo Hex Hall ponúka, sme už niekde videli, len doteraz nie spolu v jednej knihe - magická škola, čarodejné vyučovanie, pekný chlapec, čo má oči len pre Sophie, namyslená protivníčka, múdra riaditeľka... Och, a tie stredoškolské intrigy. Archer chodil s Holly, ktorá bývala s Jennou, ktorá ju zrejme zabila, a teraz býva so Sophie, ktorej sily chce Anna, pretože potrebuje náhradu za Holly, ibaže sa baví s Elodie, ktorá chodí s Archerom, ktorý Sophie nenávidí, ale ona ho miluje...

Nah. Prvoplánovosť deja z knihy priam dýcha. Veľkú časť knihy venuje Sophie len zoznamovaniu sa s Hecate Hall - a je to aj to, čo baví Hawkinsovú očividne najviac. Akonáhle má dôjsť na nejakú tú zápletku, mení sa plynulé a ľahké čítanie na plávanie v blate. Indície ku rozuzleniu sú naukladané bezzmyselne a "len aby sa nepovedalo", a AK už aj nejaký ten zvrat príde, je veľmi zúfalo predvídateľný - čitateľ, ktorý nie je v obdobných knihách nováčikom, väčšinu uhádne ďaleko dopredu, pretože ,,Toto sa v takejto knihe stane vždy."

Áno, Hex Hall je plný klišé - ale autorka si z nich zároveň jedným dychom robí hroznú srandu. Niektoré situácie sú proste také bizarné, až sú vtipné, aj keď autorkin humor stopercentne nesadne každému. Pre niekoho môžu byť Sophiine komentáre trápne a silené - ale ja som šla do kolien. Kniha je krátka, číta sa dobre... Hex Hall nie je vrchol literárneho umenia, ale je svieži, dynamický a vtipný. Čo pokračovania?

Archer bol len kúsok odo mňa a mieril von z dverí. Všimla som si, že sa držal za ruku s Elodie. Zaujímavé. Prirodzene, bolo jasné, že dvaja ľudia, ktorí ma okamžite znenávideli, budú spolu chodiť.
Kúzla
Demonglass aj Spellbound majú jednu obrovskú chybu: dej vystavaný na slabom základe. Čaro prvej časti spočívalo v hlava-nehlava nahádzaných vtipoch, pre ktoré som mizernú a predvídateľnú dejovú líniu milostivo prehliadla.

Ibaže, hups. V druhej časti sa autorka rozhodne zmeniť prostredie a na tento slabý dej sa sústrediť. Vtipy vyšumia do stratena. Hawkisová zrazu nemá o čom písať a špecificky v tretej časti prvé dve tretiny pretliacha úplne o ničom. Autorku akoby tlačili termíny, nemala príbeh dobre premyslený, vybrala sa prvou (a najľahšou) cestou, ktorá jej príde na rozum... a aby sa nepovedalo, občas tam hodila nejaký vtip. Ktorý teraz už definitívne vyzerá neprirodzene.

Aj keď sa autorkin štýl spolu s knihami viditeľne zlepšuje, Hex Hall má pre mňa na krivke kvality klesajúcu tendenciu. Hex Hall pre mňa začal ako séria, ktorá je na klišé vystavaná preto, aby na ne poukázala a vysmiala sa im. A ja som sa bavila s ňou. Ale zrazu sa všetky tie veci, ktoré boli Sophie aj čitateľom na smiech, stali regulárnou súčasťou pokusu o dojímavý, dramatický a epický príbeh. Veľká škoda - na dobrú, komendiálnu sériu si očividne budem musieť ešte počkať.

5 komentárov:

  1. Pěkná recenze, vystihlas všechno, co si myslím i já. Už jsem psala, že mě ta její vtipnost přišla taková nucená... Možná až si to přečtu v češtině, bude mě to bavit víc.


    Četla jsem pár recenzí na Demonglass a většina lidí z téhle knížky byla nadšená. Takže jsem hodně zvědavá a doufám, že to bude dobré.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Mňa v článku o udeľovaní cien a anticien za 2010 zaujalo, že si pri tejto knižke zažila najlepší výbuch smiechu. Po prečítaní recenzie však vidím, že nie je všetko zlato, čo sa blyští :-) A na Hex Hall teda radšej zabudnem. Niekedy postačí recka a človek už má pocit, že čítal a stačilo :-D

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Mám pocit, že tá kniha by sa nikdy neuchytila, keby sa na nej pár maniakov ako ja tak desivo nebavilo :-D Skutočne, roky som nečítala nič také priemerné a obyčajné, bolo to ako napísané podľa osnovy :-)

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Máš pravdu, kožoměněc je divný, pomalu to nejde ani vyslovit:D Už se těším až Hex Hall vyjde u nás, protože to vypadá ajko suprová knížka. Moc pěkná recenze:)

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Ha! :D A Stormy sa počase dostala k starším recenziám, ktoré nestihla prečítať :D Veľmi dobrá recenzia... po knižke určite siahnem *zhrozene sa zadíva na kopu kníh v izbe* ehm... ak dočítam čo mám. Ako sa poznám, aj tak to nesplním, ale tak... snáááď :) A pevne verím, že kniha pobaví i mňa. Ale... prečo by som verila! 110% že pobaví ;)

    OdpovedaťOdstrániť

Copyright © 2015 LuuYA
| Distributed By Gooyaabi Templates