Alexandra Adornettová: Záblesk (Záblesk #1)  

Posted in ,

Zem už nie je to, čo bývala, a Boh to vidí. Preto vysiela troch anjelov, aby so silami zla bojovali. No, bojovali... ako môžete bojovať proti vraždám, násilnostiam a nenávisti? Veľmi jednoducho - dobrom. Tí traja vyvolení sú archanjel Gabriel, liečiteľka Ivy a Bethany, mladučké dievča, ktoré na Zemi ešte nikdy nebolo. Gabriel a Bethany sa vydávajú na miestnu strednú školu (kde sa predsa nachádza najviac mladých, stále formovateľných myslí) a popri tom majú nariadené jediné: pracovať v nekompromisnom utajení. Žiadne priateľstvá - nedajbože láska - nie sú povolené.

Tipla by som však, že tento Boh toho o ľudskom svete veľa nevedel - alebo nikdy nečítal žiadnu romantickú knihu, pretože nové dievča na škole sa musí bezpodmienečne do niekoho zamilovať. Jeho meno znie Xavier a neskúsená Bethany je ním úprimne očarená.

On a ona, stredná škola, zakázaná láska... až na to, že tentokrát paranormálne tajomstvo skrýva hrdinka a odhaliť sa ho snaží jej partner. Dejová zložka v prípade Záblesku naozaj nie je silnou stránkou - a ja píšem tieto slová s vedomím, že hodnotím zamilovanú oddychovku, a nie strhujúci boj o záchranu sveta. Naozaj nemá zmysel dívať sa ne tento žáner a túto knihu ako na niečo viac, a vyčítať všetky nutné klišé (áno, máme scénu cez vyučovaciu hodinu, máme bránenie pred dotieravým spolužiakom, máme milostný trojuholník, máme dokonca aj Prom) pre mňa nemá zmysel.

Anjelskú mániu rozpútali takto pred rokom Lauren Kate a Becca Fitzpatricková - obe sa chytili šance a nezávisle od seba súbežne vydali vlastné Twilightové odvary, kde namiesto upírov hrali prím padlí anjeli. Ich diela možno neboli prvé, ale stali sa také masovo známe (Pád reklamou nešetril, ale Zavrhnutý? Doteraz nerozumiem, kedy sa tá šedá myška stihla tak presadiť), že nebolo možné, aby na ne nikto nenadviazal. Alexandra Adornetto je jedna z tých, ktorí tak nie len že spravili, ale tématiku opäť trochu posunuli - a zo zakázanej lásky medzi človekom a temnom tu máme zakázanú lásku medzi človekom a... svetlom. Schválne, koľko variácií sa do roka objaví?

Adornettini anjeli sú bytosti čistého dobra. Ich fyzické telá sú len dočasné schránky, ktoré ale neostali nepoznačené anjelskou vnútornou krásou - ich koža je na dotyk jemná a hladká a v tme vydáva slabé svetlo, ich tváre sú zosobnenou krásou a láskavosťou... Ich svätožiara a krídla sú našťastie pre ľudí neviditeľné, aj keď sa to ešte nedá považovať za výhru - Bethanin chrbát je z nich celý rozboľavený. Každý z anjelov exceluje vo všetkom, do čoho sa pustí; dokáže vyliečiť drobné poranenia a ovplyvniť náladu ľudí okolo seba - a časom dokonca dostane aj vlastnú mimoriadnu schopnosť. U Gabriela je to vnímanie myšlienok iných, u Ivy liečiteľstvo, ale u Bethany sa bohužiaľ zatiaľ dar neprejavil.
A ono je to veľmi ťažké, zostať so všetkým týmto "vybavením" v anonymite - obzvlášť, keď tak akosi... nedokážete klamať. Bethany nie len že ako anjel vyzerá, ona sa ako anjel aj správa - je milá, láskavá, ochotná, a na všetko z ľudského sveta sa pozerá s neskonalým úžasom a... a ak sa teraz uškŕňate nad tým, čo je to za hlúpu postavu, čelom vzad, nech vás nevidím :-) Bethany má všetky predpoklady, aby som ju mohla zo srdca nenávidieť. Ale aj tak som jej tú jej nevinnosť a naivitu verila a schvaľovala, pretože mi niečo hovorilo, že na jej mieste vidím svet pravdepodobne rovnako.

A čo naša veľká láska? Xavier je zronený gentleman, Beth je úplne iná, ako všetky tie preafektované dievčatá, ktoré po ňom denne pasú, a ich vzťah sa zakladá na rovine dvoch spriaznených duší, ktorým sa stačí tešiť zo vzájomnej prítomnosti a letmých dotykov - nemusia jeden druhému neustále zachraňovať život, ani sa spočiatku na smrť nenávidieť, ani vzdorovať krutej nepriazni osudu, aspoň teda hneď spočiatku nie. Ako som si neskôr uvedomila, je to práve to, čo sa mi na Záblesku páči najviac. Možno mám už dosť tvrdých slečien a temných pánov - Záblesk mi hodil krehký príbeh prvej lásky, vyrozprávaný z pohľadu dievčaťa, ktoré si tento cit nedokázalo doteraz ani predstaviť, a ja som ho zhltla aj s navijakom.

Od Záblesku som nikdy nemala prehnané očakávania - a o to viac prevažujú pozitívne dojmy. Ako som už povedala, Záblesk - podobne, ako všetky žánrové diela - dej nemá, a každý zvrat je zúfalo predvídateľný. Priestor si pre seba kradnú hlavní hrdinovia a Biblická anjelská mytológia - na niečo epickejšie si budeme musieť zrejme počkať do ďalších dvoch častí - Hades a Heaven sú v pláne na rok 2011. Alexandra Adornetto píše jednoduchým, plynulým štýlom, a zvládnuť Záblesk s jeho 500 stranami mi za dva dni nerobilo najmenší problém - aj keď si dovolím tvrdiť, že byť o 50 až 100 strán kratšia, príbehu by to vôbec neuškodilo. Bohužiaľ si ale myslím, že v slovenskom preklade z jej ľahko-fungujúcich viet vznikne hlúpy a patetický paskvil. Pridajme ku tomu reklamnú nálepku "Pre milovníkov Súmraku/Zavrhnutého" a máme hotovo.

Ak čakáte strhujúce napätie, originalitu a akciu, Záblesk pre vás nie je: nebudem ani v duchu oponovať nikomu, kto bude tvrdiť, že sa miestami vyslovene vlečie, a potrebovala by aspoň jeden zaujímavý dejový zvrat. Ale ak patríte do cieľovej skupiny 14 až 20 a chcete na pár hodín vypnúť pri niečom jednoduchom, príjemnom a nenáročnom, neváhajte a bežte si pre ňu. A ak naviac fandíte anjelským príbehom, Záblesk je povinná jazda. Pretože s anjelmi to ide aj inak, ako z tej popadanej strany.

Alexandra Adornetto na Facebooku

This entry was posted on nedeľa, septembra 12, 2010 and is filed under , . You can leave a response and follow any responses to this entry through the Prihlásiť na odber: Zverejniť komentáre (Atom) .

9 komentárov

už som ti povedala, že zbožňujem tvoje recenzie? Kde prosím ťa chodíš, na tu slovnú zásobu?:) paráda, Halo práve pribudlo na moju TBR-pile...
Inak veľmi sa mi páči: on a ona, stredná škola - neviem, či to bol zámer, ale je to výstižné a ešte k tomu sa to rýmuje :D

Moja slovná zásoba? :D No, tak toto mi je vážne záhadou... :D Pri tom pomere českých a anglických kníh ku tým slovenským sa čudujem, že nejakú ešte mám :D A tie rýmy... to je záhada ešte väčšia :D Každú chvíľu mi to niekto vypichne, ja to pri písaní vôbec nevnímam :D Každopádne ďakujem za komentár :D

Vyšlo to už na Slovensku?

Malo by vyjsť najbližšie leto :)

Písala si, že u Bethany sa žiadny dar neprejavil. Ale veď po tej havárii zachránila jednému dievčaťu život. To je predsa súčasťou jej liečiteľských schopností, či?
A so slovenským prekladom to ide fakt dolu vodou, ale nejako to prežijem :D

Uf, tak teraz si vážne nevybavujem... Bethany mala liečiteľskú schopnosť? Môžeš mi tak približne povedať, kde to je v knihe zmienené? Pozriem, opravím :)

No ja som to teraz dočítala... a podľa mňa to tam viackrát spomínali, ale že ešte sa to u nej úplne neprejavilo či čo... keď mám pravdu povedať, mohli sa vyjadriť trochu jasnejšie. Ale to s tou nehodou, čo zachránila jednej babe život, veď jej brat povedal, že keby jej Beth nepomohla, to dievča by zomrelo.

ahoj prosím ťa nevieš či výjde aj další diel ? a ako sa bude volať?

Lyn, je mi ľúto, ale knihu som čítala skoro pred rokom, vôbec si nepamätám, kde tam nejaká nehoda bola... :( Nepovieš mi aspoň číslo kapitoly?

Milý Anonymný, ďalší diel sa v angličtine volá Hades, a vychádza toto leto ;-)

Zverejnenie komentára

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...