Stephenie Meyerová: Krátky druhý život Bree Tannerovej  

Posted in ,

Fanúšikovia Twilight ságy sa zamilujú do strhujúceho príbehu Bree Tannerovej.

A tu by mohla, drahí priatelia, recenzia zase raz končiť.

Bree Tannerová je novorodená upírka. Prvý - a jediný - krát sa v Súmračnej ságe objavuje v knihe Zatmenie počas veľkej bitky v závere, kde prehodí pár viet, a skôr, než vášnivý čitateľ stihne žmurknúť, puk! Bree je mŕtva. V mojom anglickom paperbacku jej výstup činí strany 569 až 578.

Krátky druhý život Bree Tannerovej je vám teda sakramentsky krátky.

Keď Stephenie Meyerová oznámila svetu novinu, že do jej upírskej ságy pribudne nový člen, viacerí to považovali za skorý aprílový žartík. Všetko vyzeralo až príliš bizarne - od samotného prekvapenia v podobe hotovej knihy až po fakt, že dielo bude celý mesiac k dispozícií zdarma online - ale časom padla sánka každému. Od radosti, od zdesenia... podstatou je, že Bree je tu, no a fanúšikovia... fanúšikovia sú nadšení.

Takže Bree Tannerová je novorodená upírka. Novorodená ako novorodená - tri mesiace sú pre nejakého toho upíra skoro nič. Zatiaľ čo dni trávi s ostatnými upírčatmi skrývajúc sa pred slnkom v pivniciach starých domov, noci sú zasvätené mestským jatkám. Na jednom zo týchto svojich lovov sa Bree spriatelí s Diegom, ďalším novorodeným upírom. Krátko na to však Diego záhadne zmizne, a Bree je poslaná do bitky s žltookými upírmi...

Prečo som Bree čítala? Preto, že dúfam. Dúfam, že jedného dňa sa Stephenie Meyerová naučí písať, a prinesie príbeh, ktorý ja osobne duševne zvládnem, bez krútenia hlavou a bez túžby rozmlátiť hlavnej hrdinke hlavu o stenu. A teraz prichádza prekvapenie: Bree tento extrém nedosahuje. Ale nie je od neho veľmi ďaleko.

Na rozdiel od Twilightu mi Bree ako... veľmi... zanietenúmu pohŕdačovi tejto ságy prišla oveľa viac stráviteľná. Predovšetkým vďaka dvom veciam - prirodzenejšiemu rozprávačskému štýlu, a absencií smiešnej Bello-Edwardovskej romance.

Mnohí zahraniční recenzenti síce Bree vyčítali niečo ako nedopracovanosť, no ja si skôr stojím za názorom, že kratší formát príbehu len prospieva. Na stranu jednu sa toho síce neudeje veľa, a celá novela by sa dala rozdeliť do troch-štyroch dlhších scén, no na stranu druhú vypadli všetky tie nekonečné, bezúčelové pasáže, ktoré má v ságe vždy tak psychicky ničili.

A romantický prvok? Vzťah Diega a Bree je taký obyčajný, a taký civilný, ako len vzťah dvoch ľudí môže byť, a skončí sa skôr, než sa vôbec stihne rozvinúť. Diego nemá v príbehu zďaleka toľko priestoru ako Edward, a v porovnaní s ním vyznieva oveľa viac uveriteľnejšie. Ale možno to je len pre to, že Bree nestrávi každú stranu niekoľko riadkov obdivovaním jeho perfektného tela, dokonalého hlasu a božských dotykov - aj Bree samotná sa viac venuje svojim vlastným problémom, a ani Meyerovej obľúbenú filozofiu ,,Život bez sexy chlapa nemá cenu" na nej až tak veľmi necítiť.

Je jasné, že Krátky druhý život Bree Tannerovej je kniha pre fanúšikov, ktorí si ju zadovážia bez ohľadu na jej kvality. Dielo ako také ako samotná kniha ani nefunguje; je len niečo ako dodatok, doslov. Viac ako ,,krvilačnejšia" stránka Meyerovej upírstva je to však len smutný príbeh nešťastného dievčatka, ktoré sa vyskytlo v nesprávny čas na nesprávnom mieste, ktorý určite neurazí, no na druhú stranu, ani určite nenadchne. A pokiaľ náhodou nie ste zanietení fanúšikovia, ani vám do života nič nové nedá.

This entry was posted on nedeľa, júna 13, 2010 and is filed under , . You can leave a response and follow any responses to this entry through the Prihlásiť na odber: Zverejniť komentáre (Atom) .

4 komentárov

Súhlas :) Ale ak mám byť úprimná, ja som sa cez knižku stále neprelúskala a to je taká tenučká :D Radšej čítam iné veci... čo sa dá robiť :)

Ja som ju luskala tyzden... :D Mne osobne sa zase do nej velmi ani nechcelo, nie som fanusik tejto sagy, citala som ju len zo zvedavosti - a tiez som si vravela, ze aka tenka, a ahaho, stravila som nad nou osem dni :D Povedala by som, ze chyba je v strednej casti, ktora je oproti uvodu velmi "hlucha" a nezazivna, tak asi mnoho citatelov, ktori seriu vyslovene celym srdcom nemiluju, na nejaku dobu stroskota :)

Podľa toho, čo píšeš, sa Meyerová pokúsila votrieť týmto "novým štýlom" svojho rozprávania do priazne čitateľov, ktorí Twilight zavrhli práve pre jeho rozvláčnosť a preromantizovanosť.
Ale ako vidím, veľmi to nevyšlo ;-p

Príjemná recenzia, neskúšala si ju linkovať na Facebooku? Nechať sa občas pourážať od hysterických fanyniek má svoje čaro! :-D

Votrieť sa novým štýlom, to je výstižne pomenované :D Bohužiaľ už pochybujem, že si pri povesti, akou momentálne disponuje, ešte nejakých nových fanúšikov získa :P

Hysterické tvajlajtové fanynky sú v ZOO zvanej internet moja obľúbená atrakcia... :D Škoda len, že mi v poslednej dobe nejako vymierajú pred očami, asi dospievajú, chúdence :D Chcela by som sa jedného dňa stretnúť s nejakou naživo... doteraz sa mi všetky úspešne vyhýbali, asi okolo seba šírim nejakú temnú auru alebo čo, inak si to už vysvetliť neviem :D

Zverejnenie komentára

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...