P.C. Cast & Kristin Cast: Škola noci (#1-6)  

Posted in ,

Vitajte v Škole noci!
Šestnásťročná Zoey je v podstate veľmi nešťastná osoba: jej chalan sa už zase raz spil pod obraz boží, najlepšia kamarátka nezavrie hubu 24 hodín denne, nevlastný otec ju nenávidí, matka ignoruje, z geometrie to vyzerá na prepadnutie a okrem toho z nej bude... dramatický moment... upírka.

Stať sa len tak upírom? Celkom bežná genetická mutácia, ktorá sa väčšine populácie vyhne. Pre menšinový zvyšok to znamená vyfasovať na čelo magické tetovanie a utiahnuť sa na miesta, v ktorom sa na sympatie ku červeným krvinkám nehľadí s takou paranojou ako v ľudskej spoločnosti: do Škôl noci.

Nešťastnej Zoey by úplne stačilo uniknúť zo svojho nešťastného lúzerského života... ale Zoey na upírskom Rokforte vyvolá úplnú senzáciu: jej upírske tetovanie je absolútny svetový unikát, ako prvá upírka v histórii dokáže ovládať všetky prírodné živly, okamžite získa za mentora najvrchnejšiu upírsku kňažku a o pár mesiacov neskôr začne pracovať na pláne ako zachrániť svet pred starovekým zlom...

...a samozrejme, zamiluje sa. Lebo čo je boj o život proti boju s namyslenou roztlieskavačkou Aphrodite LaFont?

Tínedžerský román na objednávku. 
Zn.: Upíri nutní
Škola noci vyšla v angličtine v roku 2007 a kým naskočil na upírsku mániu zvyšok sveta, mala vydaných už päť častí. Mohol by to byť dosť dobrý dôvod, prečo veriť, že bude krásne jedinečná a originálna... keby autorka v každom interview šťastne neopakuje: "Prišla za mnou agentka s nápadom, či by som nenapísala sériu o škole pre upírov. Tak som domyslela nejaké detaily a pustila sa do toho." Spolu s dcérou Kristin, ktorá po nej knihy opravovala, aby nezneli čitateľom príliš staromódne.

A tak má séria dva vážne problémy. Za ten prvý "ďakujem" práve Kristin, ktorá do textu vtlačila neskutočné tony popkultúrnych referencií a tínedžerského slangu, ktorý asi mal všetko tak nejako zreálniť... ale v konečnom dôsledku je umelý a strašne, strašne otravný.

Ten druhý ako z kopiráku - všetky rovnaké a rovnako ploché. Zaškrtajte mená v uvádzacích vetách a nezistíte, kto na scéne práve stojí, pretože hrdinovia sa okrem fyzického výzoru v ničom nelíšia.
Všetky istý potenciál majú, ale informácie o nich sa obmedzujú na tri-štyri holé vety, ktoré sa neustále zdôrazňujú a opakujú, pretože sa treba venovať... Zoey.

Zoey je výnimočná. Jej tetovanie je jediné svojho druhu na svete - a magicky krásne. Jej myseľ je odolná voči čítaniu myšlienok. Jej sily jej umožňujú komunikovať s upírskou bohyňou noci. Má dar, ktorý jej ako jedinej v celej upírskej histórii umožňuje ovládať všetkých päť živlov - pričom veľkým darom je vedieť využívať aspoň jeden. Po týždni na novej škole ju rešpektuje každý od upratovačiek až po učiteľov. Doteraz sa do nej zamilovalo 5 chlapcov - medzi nimi nesmrteľný démon z pekiel. Je odvážna, svedomitá, oddaná, múdra, spoľahlivá, obetavá a krásna. A jej Mary-Sueznosť z knihy na knihu stúpa tak, že na konci série možno nebudú knihy o ničom inom.

Si upírka, Zoey
Prvá štvrtina série (Označená, Zradená, Vyvolená) sú viac-menej uzavreté diely na zoznámenie sa s prostredím. Dostanete ten najstereotypnejší set postáv na svete (verná kamarátka, milá kamarátka, sarkastická roztlieskavačka, najsexy chalan na škole...), otravnú Mary Sue a boje s temnými nepriateľmi, ktorých môže poraziť naša úžasná hrdinka. Inými slovami, nič výnimočné. Jediná vec, ktorú nemôžem uprieť, je rýchly spád. Síce preto, že je dej taký priamočiary a jednoduchý, že sa niet na čom zastaviť... ale knihy sa odsýpajú rýchlo. A to niekedy stačí.

Druhá štvrtina (diely Neskrotená, Prenasledovaná a Pokúšaná) sa našťastie uberá lepšou cestou. Autorky si zrejme uvedomili, že slávu majú istú, a stavili na viac svojský štýl, prehĺbenie charakterov a vlastnú mytológiu. Prvé tri knihy stoja viac-menej každá sama za seba, v štvrtej sa nakopne dejová línia pre celú sériu, postavy začnú riešiť viac než školské problémy a zrazu je Škola noci celkom zaujímavé čítanie.

A tak platí, že je každá kniha je iná ako predchádzajúca, a celkový dojem zo série veľmi kolísavý. Budete musieť zniesť otrasný tínedžerský slovník, opisy obmedzujúce sa na vety ako "vyzeral ako Johnny Depp skrížený so Zacom Efronom" (nežartujem), nekonečné pasáže typu "Zoey cítila jeho bozk na svojom chrbte, a vášeň v jej srdci sa rozhorela naplno", stereotypy, klišéovitosť a povrchnosť postáv... a za odmenu sa dočkáte niekoľkých výborných momentov, prekvapivých zvratov a magických rituálov prevzatých z pohanských tradícií a kultúry domorodých indiánov.

Ale pokiaľ nemáte náladu otvárať zubatý Denník princeznej, nemusíte nad čítaním ani uvažovať, pretože sa cez prvé tri časti proste neprehryziete. Originálnejší štýl, nápady, a rozvinutejšie postavy ponúka séria až s nástupom štvrtého dielu, no stále nie v takej miere, aby bola Škola noci revolučná a neokukaná.

Čítajte tiež:
Škola noci 7 & 8 [RECENZIA]
Kde bolo tam bolo, bola raz jedna veľkňažka, ktorá mala ohromné, preohromné sily, a ktorej všetci muži padali k nohám. Každý deň chodila po svojej Škole noci a pýtala sa: "Loren, Loren, povedz že mi, kto je najsexi upírka v celej americkej zemi?" a Loren jej odpovedal: "Ty, moja milá Neferet." A Neferet sa diabolsky smiala a bol sex, sex, sex. 

This entry was posted on nedeľa, januára 10, 2010 and is filed under , . You can leave a response and follow any responses to this entry through the Prihlásiť na odber: Zverejniť komentáre (Atom) .

11 komentárov

Máš neskutočný talent na písanie...vážne toto je asi najpravdivejšia a najzaujímavejšie napísaná recenzia akú som kedy čítala :) Mám taký pocit,že si to pôjdem prečítať ešte raz lebo to bol pre mňa normálne duchovný zážitok ;) dúfam,že sa dočkáme ďalších takíchto recenzií

Výborne napísané. Na knižnú sériu veruže chuť nemám, ale recenziu som si prečítala s radosťou :-)
Zdraví iná vášnivá recenzentka.

Ďakujem Sunny... :) Ani neviem, čo na to odpísať... :) Ale cítim tak trochu zadosťučinenie, že som to nenapísala nadarmo, Ďakujem :D

...etó... druhý komentár ma mierne šokoval, ale v tom pozitívnom slova zmysle :D Tvoj blog sledujem už od časov na sme.sk, súčasný odoberám cez RSS, preto som najprv neverila vlastným očiam, keď som videla tvoje meno :D Takže vďaka, medzi iným aj za povzbudenie do ďalšej práce :-)

Ja len dúfam,že sa dočkáme ďalšej recenzie ;) Neviem sa totiž dočkať

Luu, takúto poklonu si hádam ani nezaslúžim. Ale som veľmi rada, že som takouto náhodou objavila stálu čitateľku :-) Takých poznám len zopár a väčšinou svoje články vnucujem rodine a kamarátom :-D Aj ja som si ťa dala odoberať, som zvedavá na dalšie recenzie.

Konečně jsi mi pomohla rozseknout dilema, jestli začít číst nebo ne. Četla jsem na ŠN určitě mnohem víc špatných recenzí než dobrých, ale pořád mě to trochu lákalo; chtěla jsem si taky udělat názor. Přesto ale ne tak moc, abych si první díl koupila (a v knihovně je na něj několik rezervací). Asi před týdnem jsem si sehnala audioknihu, která je načtená prostě příšerně, takže jsem si neposlechla ani 5 minut... A teď tvoje recenze, která mě utvrdila v tom, že není zas tak moc o co stát. Pokud ŠN nějak seženu, přečtu si ji, ale zatím je tady hodně lepších knížek.
Takže děkuju :)

Mimochodem, ta recenze je napsaná prostě skvěle! :)

Ten prvý diel je snáď úplne najhorší, potom sa to trochu lepší, ale žiadna sláva to stále nie je :D Ja to čítam už iba z recesie, ale na svete je oveľa viac vecí, ktoré stoja za pozornosť :D
A ďakujem :)

fu! to mi odlahlo.som myslela ze som nejaka vadna ked mi tato ...en...logia pride uplne ... :DDD

Prvé diely som čítala s nadšením, ale rýchlo to opadalo a uvedomila som si, aké je to o ničom. Došla som iba po siedmy diel a tam som aj skončila, lebo som už ďalej nevládala. Tým, čo pokračujú, sa fakt čudujem. :D
Vadilo mi, ako v každej knihe zhrnula dej predošlej, ale nie na dve vety, ale rovno na pár strán, ako keby som predošlé knihy ani nečítala alebo čo. Snažila sa len zabiť miesto a tými blbými dialógmi tiež, podľa mňa už sama nevie, o čom tam ešte bude písať. Mohla by už skončiť.

Ja som došla po 9... alebo po 10? Vážne neviem, sú také na jedno kopyto, že to nerozlíšim. Škoda, tieto prvé diely som tiež čítala nadšene.

Zverejnenie komentára

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...